FFC:s och STTK:s rådgivningstelefon hjälper sommarjobbarna

03.05.2010 11:55 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Sommarjobbarinfo på nummer 0800 179 279

Sommarjobbarna erbjuds hjälp och råd via Sommarjobbarinfo, som är öppen under sommarmånaderna. Den avgiftsfria rådgivningen öppnade sin jour i början av maj på telefonnummer 0800 179 279. Tjänsten är öppen till mitten av augusti. Utöver telefonjouren ger facket råd till sommararbetarna på webbadressen www.kesaduunari.fi/svenska.

I sommar förverkligas rådgivningen för första gången i samarbete mellan FFC och tjänstemannacentralen STTK (FTFC).

- Det är viktigt att ge sommararbetstagarna råd i anställningsfrågor, för det råder stor förvirring beträffande anställningens villkor och arbetstagarens rättigheter. Av den här orsaken vill vi vara med och förverkliga sommarjobbarinformationen, säger Mikko Koskinen som ansvarar för studerande- och ungdomsverksamheten på STTK.

Under tidigare somrar har sommarjobbarinformationen visat att det finns ett behov av dessa tjänster. De vanligaste frågorna handlar om löner, arbetstider, övertidsersättningar, prövotid, hur bindande en visstidsanställning är och skillnaden mellan arbetsavtal och kollektivavtal (på finska työsopimus och työehtosopimus).

- Tyvärr har vi fortfarande arbetsgivare som inte betalar kollektivavtalsenliga löner, som kräver överlånga arbetsskift eller glömmer att betala ut semesterersättningar och olika tillägg, berättar FFC:s organisationssekreterare Anita Spring.

- Det lönar sig alltid att göra upp arbetsavtalet skriftligt. Om det uppstår en konflikt kan det vara svårt att bevisa vad man muntligen har kommit överens om, påminner Spring.

Sommarjobbarinfo betjänar alla som behöver information om arbetstagarens rättigheter och skyldigheter. Man behöver inte vara medlem i ett fackförbund och man måste inte heller arbeta inom FFC:s eller STTK:s avtalsområden. Man kan också ringa anonymt.

Sommarjobbarinfo betjänar måndag till fredag mellan 9 och 15. Betjäningen sker på svenska, finska och engelska.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig