FFC:s och förbundens kampanj vill väcka de unga

26.01.2005 09:29 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Djungelns lagar gäller inte längre

FFC och medlemsförbunden driver i februari en kampanj under devisen Djungelns lagar gäller inte längre. Via det här temat vill man få unga vuxna att tänka över sina egna rättigheter som arbetstagare och medlemmar av ett fackförbund. Under kampanjveckan besöker de FFC-anslutna förbundens aktiva och anställda tusentals arbetsplatser runtom i landet för att tala om medlemskap i facket och arbetslivets spelregler. Kampanjen rullar vidare under vinterns och vårens lopp genom olika slags evenemang på torg och i affärscentra och i samband med de ungas sommarjobbsturné i yrkesläroanstalterna i april.

Kampanjen ackompanjeras av tv-, radio- och gatureklam och på offentliga platser delar man ut gratis postkort. Reklamerna uppmanar de intresserade att bekanta sig med arbetslivets spelregler och med fackförbunden via internet. På webbadressen www.liityammattiliittoon.fi kan de unga också berätta om sina egna erfarenheter av arbetslivet, också om de dåliga.

Kampanjen uppmanar de unga att bevaka sina rättigheter

Kampanjens mål är att väcka de unga vuxna till insikt om sina rättigheter i arbetslivet och att utnyttja det stöd som fackförbunden erbjuder. En vanlig förklaring till att en ung vuxen ännu inte hör till facket är att det bara inte har blivit av.

Undersökningar visar att de unga nog förhåller sig positivt till fackförbunden, men de vet inte tillräckligt om dem. En enkät som Finska Gallup utförde 2003 visade att en fjärdedel av dem som inte var medlemmar (24 %) motiverade med att &#;8221det inte har blivit av” och drygt en femtedel (22 %) med att de visste för lite om fackförbunden.

Utöver unga vuxna och snuttarbetare är också invandrarna en målgrupp för kampanjen. För närvarande har FFC-förbunden över 11 000 invandrade medlemmar, men organisationsgraden bland de löntagare som har utländsk härkomst är fortfarande betydligt lägre än bland infödda finländares.

Organisationsgraden i vårt land har förblivit på en mycket hög nivå: tre av fyra finländare hör till ett fackförbund. FFC:s medlemskår har varit mycket stabil under flera decennier: år 1970 hade FFC knappt 800 000 medlemmar, 1980 var de cirka 1 030 000, 1990 cirka 1 070 000 och år 2004 omkring 1 050 000. Arbetslivets utveckling – de splittrade arbetsplatserna, den ökade förekomsten av snuttjobb, uppkomsten av nya yrken och de allt mer långvariga studierna – innebär ändå att facket måste kunna utvecklas i takt med förändringarna och kunna nå sina nuvarande och blivande medlemmar också under de nya förhållandena.

Tilläggsinformation

Direktör Matti Tukiainen, tfn (09) 772 1340

Allt kampanjmaterial, liksom tv- och radioreklamerna finns på kampanjens webbplats www.liityammattiliittoon.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig