FFCs medlemsdatorkampanj - en väg in i informationssamhället

14.11.2001 11:50 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFCs medlemsdatorkampanj

FFC startade i augusti 2001 en ny medlemsdatorkampanj. Det är fråga om den fjärde kampanjen, men den nya kampanjen avviker från de tidigare genom att den är fortgående, vilket innebär att medlemmarna hela tiden har tillgång till datorerna till medlemspris. Sammansättningen av paketet justeras varje månad. De aktuella uppgifterna om sammansättningen får du genom länkarna på denna sida.

Utgångspunkten för medlemsdatorkampanjen är att ge medlemmarna i FFCs medlemsförbund och vissa andra fackförbund en möjlighet att komma med i informationssamhället till ett skäligt pris. Genom FFCs mångsidiga medlemsdatorpaket får du på en och samma gång allt du behöver, stödtjänster medräknat.

Du hittar uppgifter om datorerna i FFCs tidigare medlemsdatorkampanjer genom FFCs gamla medlemsdatorsidor.

Vem kan skaffa en FFC-medlemsdator?

FFCs medlemsdatorkampanj gäller alla medlemmar, personalen samt fackavdelningarna i FFCs medlemsförbund. Med i kampanjen är också Finlands Journalistförbund, Finlands Yrkesstuderandes Centralförbund SAKKI rf, Finlands Skådespelarförbund, Teater och Mediearbetarna i Finland samt Tjänstemannaunionen. Också för dessas del gäller kampanjen såväl medlemmar, personal som fackavdelningar. Kontrollera om ditt för förbund eller din organisation är med i kampanjen!

FFCs medlemsdatorpaket

Genom FFCs medlemsdatorpaket får du på en och samma gång allt du behöver, stödtjänsterna medräknade. Vi har satt ihop fyra färdiga paket. Du kan välja det som passar dig bäst. Du kan också forma alla sammansättningar genom olika optioner.

Pohjanmaan Mikro Oy Pomi

Det är det inhemska företaget Pohjanmaan Mikro Oy, dvs. Pomi, som producerar och distribuerar apparaterna. Företaget grundades 1991 och dess hemort är Kempele. POMI-datorerna har rätt att använda nyckelmärket. Mer uppgifter om Pomi (endast på finska).

Alla FFCs medlemsdatorpaket består av bl.a. en skrivare, ett finskspråkigt Microsoft WIN 98 SE eller Win Millennium-system, ett finskspråkigt Microsoft Works 2000 -program (i organisationsdatorerna MS Office XP Professional), ett informationsåtervinningsprogram, Nortons antivirusprogram samt MTV3:s Internet-anslutning. Operativsystemet samt programmen Microsoft Works och MS Office kan installeras i svensk version. Det kostar 33,64 euro (200 mark) (inkl. moms) extra att få svenskspråkiga versioner.

FFCs grunddator

FFCs basdator - förmånlig och heltäckande

En dator som tillgodoser hemmets elementära databehov för flera år framöver: ordbehandling, kalkylering, e-post och Internet. Lätt att bygga ut till speldator.

Närmare information om sammansättning och pris hittar du på Pomis Internettjänst (endast på finska). Du kan också bekanta dig med denna dator på de orter där FFCs har en regioncentral: se kontaktuppgifterna (endast på finska).

FFCs effektiva dator

FFCs prestationsdator - för krävande bruk

En dator med effektiv processor, grafikkort och utomordentligt ljudkort. Fyller kvalificerade behov och lämpar sig väl också för de nya spel som kräver stor kapacitet.

Närmare uppgifter om sammansättning och pris på Pomis Internettjänst (endast på finska).

FFCs organisationsdator

FFCs organisationsdator - långvarigt arbetsredskap

Paketet innehåller allt du kan behöva. Programmet Microsoft Office ger dig ordbehandling, kalkylering, möjlighet att upprätta databaser och göra ditt eget föreläsningsmaterial.

FFCs bärbara dator

FFCs bärbara - effektportfölj för resan

Inbyggt nätkort och modem för obruten kontakt nästan var än du befinner dig.

Medlemsdatorpaket på svenska

Information om medlemsdatorpaket på svenska får du via denna länk (gäller november 2001). De giltiga sammansättningarna och prisen finns endast på Pomis Internettjänst.

Optioner

Du kan själv sätta ihop FFCs medlemsdatorpaket enligt dina egna behov utgående från olika alternativ eller tillägg (t.ex. skrivande CD-station, en hårdskiva till, en penna som läser av streckkoder, en läsare för elektroniska personkort och webbkamera). Du får uppgifter om gällande optioner och vad de kostar genom att klicka på länkarna för respektive paket (endast på finska).

Betalningsalternativen

Du kan betala på tre olika sätt:

Förhandsbetalning:
Du betalar ditt medlemsdatorpaket på Pomis konto 574140-25570 innan du får apparaten.

Genom postförskott:
Du betalar medlemsdatorpaketet på posten då du avhämtar det.

På avbetalning:
Du betalar medlemsdatorpaketet på 24 eller 36 månader. Avgiften är lika stor varje månad. Det är OP-Finans Ab som beviljar avbetalningen och som kontrollerar dina kredituppgifter. Du får beslutet om finansieringen genast då du gör affär. Om du köper grunddatorn, som kostar 1091,54 euro (6 490 mark), på avbetalning på 36 månader blir månadsavgiften 34,31 euro (204 mark) (finansieringsräntan 7,95%, den reella årsräntan 19,06%) samt en handläggningsavgift på 5,05 euro/rat (30 mark/rat). Kreditpriset är 1416,82 euro (8 424 mark). Priset och räntan har räknats ut från läget i augusti 2001; räntenivån kan justeras i samband med att sammansättningen av datorpaketen ändras och minst var tredje månad. OP-Finans Ab svarar på frågor om finansieringen på nummer (09) 6937 5811. Du hittar exempel på finansieringsalternativen på Pomis Internettjänst (endast på finska).

Garanti och förbindelse om återköp

Pomi beviljar en 37 månader lång avhämtningsgaranti på medlemsdatorerna: läs mera på Pomis Internettjänst (endast på finska). Pomi förbinder sig att under garantitiden köpa tillbaks de datorer företaget sålt till ett pris som är 20 % av det ursprungliga säljpriset för datorn. Villkoren finns på Pomis Internettjänst (endast på finska).

Telefonstöd

Pomi ger också ett 37 månader långt telefonstöd till normal telefontaxa.

Beställning och leverans

Du kan fråga om och beställa ett medlemsdatorpaket genom att ringa Pomi vardagar kl. 9-20. Telefonnumret är

Du kan också skicka e-post:

myynti@pomi.fi

Leveranstiden är högst en vecka från beställningen. En riksomfattande hemtransport ingår i paketen (till posten om du betalar med postförskott).

Gottgörelse för gamla FFC-medlemsdatorer

De som skaffade sig en medlemsdator under FFCs tidigare medlemsdatorkampanjer kan ge sin gamla dator i utbyte till Pomi till ett pris på 185 euro (1 100 mark), förutsatt att apparaten fungerar, har ursprunglig sammansättning och att du sänder den till Pomi på egen bekostnad. Närmare uppgifter om gottgörelsen på Pomis Internettjänst (endast på finska).

Uppdatering av gamla medlemsdatorer

Du kan också uppdatera din gamla medlemsdator via Pomi. Uppdateringsalternativen hittar du på Pomis Internettjänst (endast på finska).

När du har skaffat dig en ny FFC-medlemsdator...

Det lönar sig för dig att minnas följande, när du har fått din nya FFC-medlemsdator:

1. Kontrollera att den produkt motsvarar det du beställde.

2. Läs noggrant igenom bruksanvisningen. Pomi skickar finskspråkig bruksanvisning med alla medlemsdatorpaket.

3. Du får en kartongmapp där du kan spara bruksanvisningarna och andra viktiga papper. Du ska också spara betalningskvittot och en förteckning över apparatens sammansättning med tanke på eventuell service och garanti.

4. Kontakta alltid Pomi per telefon innan du skickar din dator på service.

Mer information

Pomi ger mer information om FFCs medlemsdatorkampanj, sammansättningen av paketen, priserna osv.

Telefon (08) 555 25 14
E-post: myynti@pomi.fi
www.pomi.fi/sak/sak.html

Beställ de senaste nyheterna till din e-post