FFC:s Lyly om programmet för ekonomi och sysselsättning: Sysselsättning främsta metoden att få längre yrkeskarriärer

20.10.2010 13:39 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Lauri Lyly

FFC välkomnar att diskussionen om förlängda yrkeskarriärer har svängt från kravet på höjd pensionsålder till en bredare debatt om tillväxt i ekonomi och sysselsättning och arbetslivsutveckling. Enligt organisationen kan arbetskarriärerna förlängas först i det skedet då det finns tillräckligt med arbete att erbjuda. En höjning av sysselsättningsgraden är det bästa sättet att förbättra hållbarheten i den offentliga ekonomin.

FFC anser det också viktigt att diskussionen i högre grad börjar handla om metoder för att utveckla arbetslivet. Företag och arbetsplatser måste förmås att stödja orken i arbetet och på det viset motverka behovet av invalidpension.

&#;8211 Värdet i programmet för hållbar ekonomisk utveckling och sysselsättning är att man får till pappers hur arbetslivet skall utvecklas i framtiden. De över nittio förslagen i programmet ger en god grund för fortsatt beredning statsmakten och arbetsmarknadsorganisationerna emellan. Det här kan också betraktas som ett nytt sätt att påverka, efter att den inkomstpolitiska processen har begravts, konstaterade FFC:s ordförande Lauri Lyly på onsdagen.

Särskilt viktiga för FFC är programmets målsättning att minska ungdoms- och långtidsarbetslösheten, att garantera alla unga möjligheten till fortsatt utbildning, kampen mot den grå ekonomin, tryggandet av arbetslöshetsskyddets finansiering och satsningarna på arbetstagarnas välfärd och kompetens.

– Det är bra att man ökar resurserna för den aktiva arbetskraftspolitiken och särskilt fäster uppmärksamheten vid de långtidsarbetslösa, som har ökat skrämmande mycket i antal. Utan aktivåtgärder riskerar långtidsarbetslösheten att ständigt öka som en följd av lågkonjunkturerna, sade Lyly.

Enligt FFC-ordföranden är det också att viktigt att programmet lovar alla unga tillträde till fortsatta studier efter grundskolan. Att bli utslagen direkt efter grundskolan bådar inte gott för den unga.

– Programmet för tillväxt i ekonomi och sysselsättning skapar en grund för att kampen mot den grå ekonomin ges en större uppmärksamhet i vårt land. I festtalen uttrycket samtliga sin oro för utvecklingen, men av någon orsak har man inte fått till stånd så mycket konkret, påtalade Lyly.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig