FFC:s Lauri Lyly: Rättvisa och tro på sysselsättning

Styrelsen för Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC har godkänt det förhandlingsresultat om en centraliserad arbetsmarknadslösning som nåddes idag.
30.08.2013 17:01 karhu admin
Nyhet Facket Avtal
FFC:s styrelse

FFC:s ordförande Lauri Lyly betonar att den löneuppgörelse som ingår i förhandlingsresultatet är rättvis.

– De allmänna förhöjningarna de två första åren rör alla finländska löntagare. Jämlikheten stärks av att förhöjningarna i euro uttryckligen gynnar låginkomsttagare.

Lyly poängterar att det i den nuvarande ekonomiska situationen är speciellt viktigt för finländarna att måttfullheten också ska gälla företagsledarna.

– Också direktörerna måste delta i samhällstalkot och vara lika måttfulla i sina löner som alla andra.

Lyly betonar att förhandlingsresultatet inte innehåller försämringar för arbetstagarna. De kvalitativa förbättringarna i förhandlingsresultatet gäller bland annat arbetslöshetsskyddet, vilket Lyly är mycket nöjd med.

– Skyddsdelen på 300 euro som införs i samband med den jämkade arbetslöshetsdagpenningen gör det lättare att ta emot kortvariga anställningar. Utkomsten för dem som har blivit arbetslösa förbättras dessutom då självrisktiden för arbetslöshetsdagpenningen faller från sju dagar till fem.

Förutom att uppgörelsen stöder löntagarnas köpkraft, för den med sig en efterlängtad förutsägbarhet för Finlands ekonomi.

– Det här skapar framtidstro och stärker medborgarnas beredskap att hålla i gång hemmamarknaden. Uppgörelsen förbättrar vår konkurrenskraft och förbättrar företagens exportmöjligheter. Tillsammans hjälper det här oss att bryta den ökande arbetslösheten, och i synnerhet ungdomsarbetslösheten, betonar Lyly.

FFC:s ordförande påminner ändå om att en centraliserad uppgörelse inte ensam kan styra in Finlands ekonomi på en stabilare grund. Företagen måste utnyttja de möjligheter uppgörelsen ger och snabbt investera i både produktutveckling och marknadsföring.

Fackförbunden och arbetsgivarförbunden har nu åtta veckor på sig att förhandla fram branschvisa kollektivavtal utgående från uppgörelsen. Lyly konstaterar att arbetsgivarna inte ska ta sådana svåra frågor till förhandlingsbordet som kan förhindra att man uppnår branschvisa avtal.

Centralorganisationerna på arbetsmarknaden tar den 25 oktober ställning till hur täckande kollektivavtalen som utgår från uppgörelsen är. Om täckningen anses vara tillräcklig träder avtalet i kraft. Samtidigt förverkligas statens åtgärder som ska stöda arbetsmarknadsuppgörelsen.

Sysselsättnings- och tillväxtavtalet

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig