FFC:s Ihalainen: Det är viktigt att landet får en funktionsduglig majoritetsregering

17.03.2003 16:14 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Lauri Ihalainen.

- För demokratins skull är det glädjande att vi äntligen fick stopp på den långvariga nedgången i röstningsaktiviteten och att medborgarnas röstningsiver t.o.m. ökade något, kommenterar FFC:s ordförande Lauri Ihalainen valresultatet.

Ihalainen menar att man ändå inte kan vara helt nöjd med röstningsprocenten.

- Ett beklagligt faktum är att över en miljon finländare lät sin röst bli ohörd i valet. Det vi såg i förra valet var att de som inte utnyttjade sin rösträtt var småinkomsttagarna och de som har det sämst ställt i samhället.

Röstningsprocenten steg med omkring en procentenhet från valet 1999 till 69,6 procent.

Ordförande Ihalainen menar att det viktiga för vårt land nu är att få till stånd en fungerande majoritetsregering. FFC tar inte ställning till regeringsbasen.

- I den instabila nationella och internationella situation som råder är det viktigt att landet får en funktionsduglig majoritetsregering. Viktiga frågor som den nya regeringen får ta itu med är att sköta sysselsättningen, trygga en stabil ekonomisk tillväxt, bevara välfärdstjänsterna, liksom att handskas med problem som arbetslivets förvandling och generationsväxlingen på arbetsmarknaden.

Ihalainen betonar att sysselsättningen under rådande osäkra förhållanden kräver inte bara en ekonomisk tillväxt utan ett brett program för mycket snara konkreta åtgärder.

- Regeringensbildningen borde inledas så fort som möjligt. För löntagarna är den viktiga frågan i vilken utsträckning den nya regeringen anammar den politik som omfattar ett gott trepartssamarbete. Samtliga partiledare förband sig till denna politik under sin valkampanj, påpekar Ihalainen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig