FFC:s Heinäluoma: Tätare samarbete att vänta

20.11.2001 15:45 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

- Löntagarorganisationernas samarbete har varit i stark medvind de senaste decennierna. Om vi vill att löntagarens röst skall bli hörd i framtiden i vårt samhälle är det skäl att ytterligare stärka samarbetet.

Det här sade FFC-chefen Eero Heinäluoma vid ett Löntagarforum som arrangerades av Andelsbanksgruppen.

Heinäluoma menar att FTFC-basen Mikko Mäenpääs tanke på att ha en enda centralorganisation i landet inte är någon dålig målsättning. En centralorganisation med två miljoner anslutna finländare vore en stark påverkare i det finländska samhället. En sådan intresseorganisation skulle vara kapabel att föra en bred avtalspolitik, social- och näringslivspolitik och kunde upprätthålla ett tätt nät av regionala servicekontor nära sina medlemmar.

- Det finns i vilket fall som helst behov av att knyta samarbetet tätare. Att stå på stället kan leda till att vi går bakåt istället. Förnyelser i arbetslivet prövar ständigt organisationsgränserna och organisationspolitiken kan lätt leda till slitningar i löntagarkårens led, menade Heinäluoma.

Han tror att det är vettigt att i praktiken gå framåt steg för steg och få erfarenheter av ett närmare samarbete.

- Man kan t.ex. fråga sig om det inte vore klokt med gemensamma utbildnings- och bildningsorganisationer. Samtidigt kan man fråga sig varför vi behöver tre olika semesterorganisationer. Också internationell erfarenhet talar för ett närmare samarbete.

- Medlemmarna förväntningar är stora och de ökar. Medlemmarna förväntar sig en allt bättre service och så förmånligt som möjligt. Samarbete är ett viktigt medel för att producera tjänster och garantera löntagarens inflytande i framtiden. Samarbetsvisionärerna skall inte skjutas i starten utan snarare kan vi hoppas på mera modiga initiativ i debatten. Hittills har man inte kunnat beskylla fackets ledning för alltför djärvt mod i visionerna, konstaterade Heinäluoma.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig