FFC:s fullmäktige stöder Pappersförbundet

Nyhet Arbetsliv
FFC:s fullmäktige 20.-21.5.2005

FFC:s fullmäktige 20.-21.5.2005, Kiljavainstitutet

FFC:s fullmäktige fördömer skogsindustriarbetsgivarnas försök att ensidigt driva igenom orimliga försämringar av arbetsvillkoren. Pappersindustrins avtalskonflikt har fått allvarliga dimensioner och skogsindustriarbetsgivarna har vänt ryggen åt samarbetspolitiken för att istället driva en konfrontationspolitik. Skogsindustriarbetsgivarna måste komma tillbaka till en förhandlingsposition, där lika villkor och respekt för den andra parten råder. Det finländska arbetslivets styrka är att komma överens via avtal, som inte bör raseras pga. tillfälliga felbedömningar.

Skogsindustrins arbetsgivare ville medvetet avstå från den inkomstpolitiska helhetsuppgörelse, som dög för de övriga parterna och lade istället fram en stor rad försämringskrav för Pappersförbundet. Pappersförbundet har helt konsekvent betonat att den inkomstpolitiska uppgörelsen skulle vara tillräcklig för dem, liksom för andra löntagare.

FFC:s fullmäktige betraktar skogsindustriarbetsgivarnas lockout som orimlig och överdimensionerad. Arbetsgivarnas försämringsförslag är ett hot mot hela fackföreningsrörelsen. Lockouten, som stöd av Näringslivets EK, är en principiell stridsförklaring mot hela fackföreningsrörelsen, eftersom de ekonomiska förluster den medför tycks sakna betydelse. FFC:s fullmäktige godkänner varken nu eller i framtiden försämringar av arbetstagarnas förmåner, som drivs fram genom arbetsgivarens tvång.

Skogsindustriarbetsgivarnas lockout förorsakar dagligen tunga förluster för pappersarbetarna, pappersindustrin och för närstående branscher. Lockouten hotar den gynnsamma utvecklingen av landets ekonomi, och om den blir utdragen står förlusterna inte i någon som helst proportion till de kostnadsinbesparingar, som de föreslagna försämringarna av pappersarbetarnas arbetsvillkor skulle medföra.

FFC:s fullmäktige uttrycker sitt stöd för Pappersförbundet i dess strävan att få ett avtal som följer den inkomstpolitiska helhetsuppgörelsen. FFC:s förbund är beredda att, om Pappersförbundet ber om det, vidta åtgärder som man särskilt kommer överens om.

Fullmäktiges ställningstagande 1: Kostnaderna för föräldraskap borde utredas på trepartsbasis - Arbetsmarknadsorganisationerna ska staka ut sin invandringspolitiska linje

Fullmäktiges ställningstagande 2: FFC:s fullmäktige stöder återval av Tarja Halonen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk