FFC vill få mer pengar för vuxenutbildning

19.03.2008 16:04 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Ramarna för statsfinanserna åren 2009-2012

Den pågående strukturomvandlingen av den finländska arbetsmarknaden kräver tilläggsanslag för socialskyddet, omställningsskyddet och vuxenutbildningspolitiken. Det framhåller FFC som kritiserar regeringens budgetramar för att klara riktlinjer för dessa områden saknas.

FFC betecknar de utbildningspolitiska linjer regeringen drog upp som ensidiga. En bredare reform av yrkesutbildningen för vuxna hade redan nu krävt större anslag. FFC understryker att kunskapsnivån för hela befolkningen i arbetsför ålder bör höjas, det räcker inte att som nu enbart satsa på universitetssektorn.

FFC välkomnar regeringens beslut att öka antalet nybörjarplatser i yrkesutbildningen, såsom Sailas integrationsarbetsgrupp föreslog.

I regeringens trafikpolitiska förslag ingår både goda och dåliga nyheter. FFC anser det motiverat att fatta trafikbeslut som främjar virkestillgången. Däremot är anslagen för grundunderhåll av farlederna fortfarande otillräckliga.

Också med tanke på klimatpolitiken hade FFC gärna sett en större satsning på kollektivtrafiken. Att spårvägstrafikprojekt lyfts fram är däremot positivt.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig