FFC verkar seriöst för jämlikheten mellan könen

05.03.2008 11:19 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Tasa-arvoa tosissaan - Jämlikhet på riktigt

Innevarande år är ett jubileumsår för fackföreningsrörelsens kamp för jämställdhet. FFC:s kvinnoutskott inledde sin verksamhet 1938. FFC var en föregångare i Finland och hela Norden när det gällde kvinnans rättigheter och kan därför fira sjuttio år av jämställdhetsarbete. De sjuttio åren innehåller både framgångar och besvikelser.

FFC strävar till ett rättvisare samhälle. Därför är en av fackföreningsrörelsens viktigaste målsättningar att jämlikhet förverkligas i samhället och i arbetslivet. Det är ett arbete på lång sikt att förbättra jämlikheten mellan män och kvinnor som FFC och dess medlemsförbund har förbundit sig till. Förändringar till det bättre har skett både genom stora kliv och med små, små steg.

Kampen för jämlikhet mellan könen handlade länge om att förbättra förtryckta kvinnors rättigheter, ställning och löner. Också de lagar och kollektivavtalsbestämmelser som gällde föräldraskap berörde i början endast kvinnorna. Kvinnorna upplever alltjämt mer diskriminering när de söker och får jobb än vad männen gör och oftare sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

Ojämlikhet i avlöningen och karriärutvecklingen är också ett större problem för kvinnor än för män. För lika eller likvärdigt arbete betalar man oftast sämre lön åt kvinnor. Därför behöver jämlikhetsarbetet också kvinnonätverk och kvinnoutbildning. Vi måste också få in flera kvinnor i ledarposition inom fackföreningsrörelsen.

Jämställdhetsarbetet har förändrats snabbt sedan början av 1980-talet. Det som på FFC började som en separat kvinnosaksverksamhet har under årens lopp förvandlats till ett samarbete mellan könen och en dialog. Männen är allt synligare med i jämställdhetsarbetet, för under en lång tid var männen som småbarnsföräldrar helt negligerade i lagar och avtal. Att männens förväntade livslängd är kortare än kvinnornas är också det en samhällsfråga som kräver förändringar i lagstiftning, hälsovårdstjänster, levnadsvanor och arbetsliv. Ett jämlikt samhälle måste vara en målsättning för bägge könen.

FFC verkar seriöst för jämlikheten mellan könen. FFC:s arbete utförs i kommittéer, arbetsgrupper och fackförbund. I den vardagliga intressebevakningen ingår att män och kvinnor på arbetsplatserna skall bemötas likvärdigt. Förtroendemännen och arbetarskyddsfullmäktige verkar för att arbetstagarna behandlas rättvist, oberoende av kön, ras, religion eller sexuell inriktning. Det mest krävande arbetet för att främja jämlikhet utförs på arbetsplatser och i fackavdelningar.

För att hedra det fackliga pionjärarbetet för kvinnosaken har FFC gett ut en historik om jämlikhetsarbetet i den FFC-anslutna fackföreningsrörelsen. Historiken Tasa-arvoa tosissaan (ung. jämlikhet på riktigt) finns i pdf-format på finska: se länken i den högra spalten.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig