FFC: Uppsägningarna minskade men osäkerheten fortgår

08.07.2010 12:02 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Janne Metsämäki

Antalet arbetstagare som var uppsagda eller berördes av samarbetsförhandlingar var väsentligt mindre i början av detta år, än det var ifjol.

Enligt uppgifter som FFC har sammanställt sades 5 606 arbetstagare upp under det första halvåret i år. Samarbetsförhandlingarna berörde drygt 33 000 arbetstagare. Motsvarande siffror ifjol var 12 000 uppsagda och över 130 000 i samarbetsförhandlingar.

&#;8211 Även om läget har vänt till det bättre, jämfört med det rekorddåliga fjolåret, har osäkerheten fortsatt att råda i många branscher, säger Janne Metsämäki, ansvarig för näringslivsfrågor på FFC.

De största uppsägningarna under årets första halvår stod UPM Kymmene för (1 046), STX Finland (430) och Nokia (408). De mest omfattande permitteringarna vidtogs på Wärtsilä och Stora Enso. Bland börsbolagen förekom samarbetsförhandlingar mest inom metallindustrin, näst mest i pappersindustrin med it-branschen och andra servicesektorer på tredje plats.

Jämfört med åren 2007 och 2008 är ändå tre gånger så många arbetstagare berörda av samarbetsförhandlingar detta år.

– Tecknen på uppsving i ekonomin och sysselsättningen är alltjämt svaga. Därför behövs det mera pengar för sysselsättningen, påminner Metsämäki.

FFC kräver åtgärder framför allt för att motarbeta ungdoms- och långtidsarbetslösheten. Enligt FFC behövs det ett tillägg på 70 miljoner euro i nästa års statsbudget för arbetskraftspolitiska åtgärder om man skall kunna avhjälpa den ökade arbetslösheten ens någorlunda väl.

FFC samlade in uppgifterna om uppsägningar och samarbetsförhandlingar från börsinformation och andra offentliga källor.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig