FFC-ungdomar på sommarjobbarturné

20.05.2001 14:57 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

De unga medlemmarna i FFC-förbunden gav sig den 23 april ut på sin traditionella sommarjobbarturné. Ungdomarna besökt 18 yrkesläroanstalter runtom i Finland för att berätta för dem som nu ger sig ut i arbetslivet eller har ett sommarjobb vilka spelregler som gäller i arbetslivet, d.v.s. vilka arbetstagarens rättigheter och skyldigheter är.

Alltför ofta hör man talas om fall där unga arbetstagare får en lön som ligger under arbetskollektivavtalen och varken semesterersättningar eller kvälls- och veckoslutstillägg. Därför behöver unga arbetstagare och sommarjobbare få information om sina rättigheter och skyldigheter.

Likaså bör unga arbetstagare påminnas om att det är viktigt att ingå ett skriftligt arbetsavtal och om förtroendemannens ställning på arbetsplantsen. Bestämmelserna i arbetskollektivavtalen gäller också unga sommarjobbare.

FFC-ungdomarna ville under sin turné speciellt framhålla arbetarskyddsbestämmelserna. Det är skäl för den som har ett sommarjobb att ta reda på hur det går till på arbetsplatsen och vilka arbetarskyddsdirektiven är.

- Ungdomarna som har ett sommarjobb ska modigt gripa sig jobbet an men också värna om sina rättigheter, uppmanade FFC-ungdomarna.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig