FFC: Regeringen ökar motsättningarna

FFC:s styrelse kritiserar kraftigt Sipiläs regering för att öka motsättningarna på arbetsmarknaden och bland finländarna.
11.09.2015 11:06 karhu admin
FFC:s ordförande Lauri Lyly

Genom att begränsa avtalsfriheten raserar regeringen grunderna för det finländska avtalssamhället.

– Sipiläs regering måste allvarligt överväga om den vill skrota Finlands centrala internationella konkurrensfördel, nämligen avtalsmodellen. Att välja konflikternas och motsättningarnas väg gynnar på inget sätt vårt gemensamma mål att förbättra vårt lands konkurrenskraft.

Regeringens orimliga och orättvisa tvångsmetoder – karensdag vid sjukledighet, nedskärningar i söndags- och övertidstilläggen, att förvandla söckenhelger till oavlönade lediga dagar och en förkortning av semesterrätten – försvagar enormt alla arbetstagares och familjers utkomst om de genomförs.

Regeringens tvångsmetoder har allvarliga följder för arbetsmarknadens verksamhet

FFC är beredd att förhandla om det den vägen är möjligt att nå en förnuftigare arbetsmarknadsuppgörelse. Det förutsätter ändå att man inte på förhand bestämmer slutresultatet för avtalet. Dessutom förutsätter FFC att regeringen drar tillbaka tvångsåtgärderna som publicerades i tisdags. Också arbetsgivarna måste ta ett aktivare tag i förhandlingarna istället för den tidigare fullständiga passiviteten.

– Om Sipilä håller fast vid sina tvångsåtgärder så kommer det att ha sin effekt på kommande löneuppgörelser. Målsättningen att fortsätta med de måttliga löneuppgörelserna är betydligt svårare att uppnå på grund av regeringens metoder. Det är också klart att tvångsåtgärderna förhindrar framtida lokala avtal, för att inte tala om att utvidga användningen av lokalt avtalande.

FFC:s styrelse poängterar att Sipiläs regering blandar sig genom tvångsåtgärderna i en ännu väsentligare grundrättighet i arbetslivet än kollektivavtalens allmänbindande karaktär: arbetstagarnas och arbetsgivarnas rätt att fritt avtala om arbetsvillkor.

FFC arrangerar tillsammans med de två andra löntagarcentralorganisationerna Akava och STTK en demonstration på Järnvägstorget i Helsingfors fredagen den 18 september klockan 11. Under demonstrationen försvarar man arbetsmarknadsorganisationernas avtalsrätt och motsätter sig regeringens ensidiga beslut om försvagade arbetsvillkor.

– Demonstrationen är löntagarnas första stora gemensamma evenemang kring temat. De kommer att bli fler om inte regeringen återvänder till den normala dagsordningen, säger FFC:S ordförande Lauri Lyly.

Löntagarnas demonstration på sociala medier: #STOP

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig