FFC redo för inpobordet

05.10.2004 10:44 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala

FFC:s styrelse har tolkat den s.k. utredningskommitténs rapport om förutsättningarna för en ny ekonomisk- och inkomstpolitisk helhetsuppgörelse. Vid sitt möte måndagen den 4.10. ansåg FFC-styrelsen att den på basen av utredningen är redo att inleda förhandlingar enligt de mål organisationen har slagit fast. FFC vill ha en uppgörelse som stöder sysselsättningen, är solidarisk och förbättrar lönerna och löntagarnas köpkraft.

Näringslivets centralförbund EK, som representerar arbetsgivarna, meddelade i fredags att organisationen inte finner det möjligt att inleda några inkomstpolitiska förhandlingar. EK:s arbetsmarknadsdirektör Seppo Riski betonade emellertid att parternas förhandlingskontakter är öppna och att "dörren inte har reglats".

FFC-styrelsen betonade att organisationen håller fast vid en solidarisk lönepolitik. Arbetsgivarnas EK har för sin del betonat att de önskar en ny lönemodell med större löneskillnader.

I den uppgörelse FFC efterlyser finns ett förbättrat omställningsskydd, ökat ansvar för den som beställer ett arbete, rätt för arbetsmarknadsorganisationerna att väcka talan och en utveckling av de förtroendevaldas verksamhetsförutsättningar.

Medborgarna stöder inpon

En inkomstpolitisk helhetsuppgörelse har medborgarnas uttalade stöd. Enligt Finska Gallups senaste arbetsmarknadsbarometer stöder flertalet av finländarna inpon. Av löntagarna och också företagarna stöder två tredjedelar inpon. En förbundsuppgörelse stöds av bara 25 procent av de svarande.

Medborgarnas inpoförväntningar, hösten 2004 (pdf på finska)

Vill arbetsgivarna slopa treparts basen för förhandlingar?

FFC:s ordförande Lauri Ihalainen frågade sig igår vid en pressinformation om den skärpta arbetsgivarattityden döljer något annat än en annorlunda syn på innehållet i en inkomstpolitisk uppgörelse. Också i FFC:s styrelse ställde man sig samma fråga.

&#;8211 Finns här i bakgrunden en vilja hos arbetsgivarna att ta avstånd ifrån den framgångsrika samhälls- och arbetsmarknadspolitik som bygger på samförstånd och trepartsavtal, undrade Ihalainen.

Statsminister Matti Vanhanen och finansminister Antti Kalliomäki har önskat att inpoförhandlingar trots allt kan inledas ännu. Kalliomäki har betonat att regeringen måste fatta sina egna avgöranden, bl.a. skattebeslut, inom ramen för riksdagens tidtabell senast i slutet av november.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig