FFC: Ramförhandlingarna behöver ett sysselsättningspaket

FFC:s styrelse kräver ett sysselsättningspaket av regeringen vid ramförhandlingarna i mars.
12.03.2014 08:53 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Arbetslösheten har under det senaste året ökat oroväckande och arbetsmarknadens problem, där utbud och efterfrågan inte möts, har förvärrats i synnerhet i tillväxtcentra, konstaterar organisationens styrelse idag i de godkända målen för ramförhandlingarna.

– Arbetskrafts- och utbildningspolitiken ska sörja för att det finns kunnig arbetskraft till de lediga jobben. Nedskärningarna i utbildningspolitiken måste upphöra och det bör avsättas tilläggsanslag till läroavtalsutbildning, understryker FFC:s ordförande Lauri Lyly.

Styrelsen för Finlands största centralorganisation för löntagare bedömer att det i det kärva ekonomiska läget krävs tre spetsar i den ekonomiska politiken.

Produktiviteten i ekonomin och företagens produktion måste förbättras i samband med den omvälvning som pågår inom elektronik- och skogsindustrin. Genom att förstärka arbetskrafts, trafik- och bostadspolitiken måste man säkerställa att arbetstillfällena och arbetstagarna möts. FFC rekommenderar som tredje spets att man förbinder sig till en genomtänkt anpassning av den offentliga ekonomin.

Anpassningen bör uppdelas på flera år

– En uppdelning av anpassningsåtgärderna på flera år ter sig nu som en vettig ekonomisk politik, eftersom man inte kan vända riktningen för ekonomin och sysselsättningen i en hast. I stället för enbart nedskärningar behövs investeringar i trafik- och datanät, säger Lyly.

I ramförhandlingarna kräver FFC beslut om genomförandet av Centrumslingan, Nordostpassagens telekommunikationskabel och Västmetrons fortsättning. FFC påminner om att statens finansieringsbörda kan lindras genom modern budgetering och privat finansiering. När staten finansierar trafikinvesteringar i tillväxtcentra måste den av kommunerna kunna förutsätta ett bindande avtal om en bostadsproduktionsvolym till skäligt pris.

Statens egendom får inte säljas på alltför lösa grunder, anser FFC.

– Eventuella försäljningsintäkter borde användas till förnyelseprogrammet för den nya industrin och näringsstrukturen i Finland. Inom ramen för det utvecklar man statens ägande, i stället för att minska det, säger Lyly.

FFC:s ordförande påminner också om att löntagarna i och med den återhållsamma löneuppgörelsen i höstas medverkar till en anpassning och vändning i ekonomin med sikte på tillväxt.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig