FFC preciserade köpkraftskraven

05.11.2002 11:05 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala.

Arbetslivskommittén enig om partiell vårdledighet

FFC:s styrelse preciserade vid gårdagens möte organisationens mål för hur köpkraften utvecklas. FFC strävar till en jämställdhetsandel för åren 2003 och 2004 vars kostnadseffekt är 0,3 procent vartdera året. När jämställdhetspotten delas ut beaktas både branschens låglönestatus och kvinnodominans. Jämställdhetsandelens avsikt är att höja de kvinnors lönestatus vilkas löner inte motsvarar de krav arbetet ställer och den utbildning som förutsätts. Ytterligare ska andelen rätta till branschens relativa låglönestatus.

Andelen fördelas branschvis så att kvinnornas andel multipliceras med 0,2 och deras andel som förtjänar under 1 905 euro i månaden multipliceras med 0,4. I kvinnodominerade låglönebranscher vore kostnadseffekten under avtalsperioden kring en procent.

Granskning i maj 2004

FFC:s styrelse har redan tidigare krävt att avtalet innehåller ett indexvillkor och en förtjänstutvecklingsklausul. Vid gårdagens möte preciserade styrelsen indexvillkorets struktur och förtjänstutvecklingsklausulens och den allmänna förhandlingsklausulens form. FFC vill koncentrera granskningen av dessa tre till maj 2004, då man skulle se över hur ekonomin, sysselsättningen, priserna och inkomsterna har utvecklats och hur överenskommelsens mål har förverkligats. Indexvillkorets granskningsperiod gäller konsumentprisindexutvecklingen från januari 2003 till april 2004.

Ifall någon bransch inte uppnår de mål som sätts i överenskommelsen under perioden mellan det sista kvartalet 2002 till det sista kvartalet 2003, kan branschens förtjänstutveckling föras till behandling i granskningsnämnden.

Styrelsen betonade arbetsgivarens ansvar för att förete sakenlig statistik vid granskningsförhandlingarna. Det man upptäckte vid årets förtjänstutvecklingsgranskning var att man försökte undgå löneförhöjningar som tillkom arbetstagarna genom att försumma statistikföringen.

Se även FFC:s mål att trygga löntagarnas ökade köpkraft (8.10.2002).

Tempot stiger

FFC:s styrelse fick vid sitt möte igår en redovisning av hur inkomstförhandlingarna har framskridit. Förhandlingstidtabellen ansågs snäv men styrelsen betonade vikten av att ett förhandlingsresultat föreligger den 11.11. för att förbunden ska ha tillräckligt med tid för sina tillämpningsförhandlingar. FFC:s styrelse sammanträder måndagen den 11.11. för att ta ställning till förhandlingsresultatet.

Styrelsen rangordnade frågorna

FFC:s styrelse lyfte fram de viktigaste inkomstpolitiska målsättningarna: samordnandet av arbete och familjeliv, den vuxna befolkningens kompetens, ökat omställningsskydd, förbättringar i förtroendemännens ställning och övervakningen av utlänningars arbetsvillkor. Av arbetstidsfrågorna betonade styrelsen minimiarbetstiden och en arbetstidsförkortning för dem med oavbrutet treskiftsjobb. Den arbetstidsförkortning som lördagen efter Kristi himmelsfärds torsdag gav vid senaste inpo, berörde inte dem i oavbrutet treskiftsjobb.

Landets regering håller på och packar ett sysselsättningspaket till inpo-uppgörelsen. FFC har önskat att paketet ska vara värt omkring 100 miljoner euro. Det bör bl.a. innehålla åtgärder för att utveckla kompetensen, aktiv arbetskraftspolitik och bostadsproduktion.

Enigt om partiell vårdledighet

Arbetslivskommittén gjorde ett genombrott på söndagen när parterna enades om att utvidga den partiella vårdledigheten. Rätten till partiell vårdledighet och -penning utsträcks till de första åren barnet går i skola. Idag upphör rätten till partiell vårdledighet efter barnets första skoltermin.

Arbetsgruppen enades också om att utreda bruket av viss tids anställningar varefter det är meningen att man ska göra upp direktiv för en saklig användning av denna typs anställningar. I projektet ingår en utbildnings- och informationskampanj. En annan arbetsgrupp ska utreda hur arbetstidsarrangemang kan fås att bättre betjäna familjernas behov.

En tredje arbetsgrupp ska utreda skiftarbetets hälsorisker och ett projekt inleds. Kommittén för arbetslivsfrågor enades också om fortsatt effektiv arbetstidsövervakning.

Utbildningen stampar på stället

Utbildningskommittén gjorde inte framsteg i en enda viktig fråga på söndagen. FFC har krävt ett tilläggsanslag på tio miljoner euro för vuxenbefolkningens kompetensutvecklingsprogram och bättre villkor i vuxenutbildningsstödet. Med servicearbetsgivarna har förts separata förhandlingar om ett utbildnings- och uppsägningsskyddsavtal för servicesektorn.

Förhandlingsläget i korthet

Här är parterna eniga:

- Att utsträcka den partiella vårdledigheten till de första skolåren
- Utredning och direktiv om visstidsanställningar
- Arbetstidsarrangemangen ska motsvara familjernas behov - utredning och utvecklingsprojekt
- Skiftarbetarnas hälsorisker - utredning och utvecklingsprojekt
- Snuttarbetarna får bättre företagshälsovård
- Effektiverad arbetstidsövervakning

Förhandlingar på högvarv:

- Extra insats för vuxenbefolkningens kompetens
- Bättre villkor för vuxenutbildning
- Avtal om utbildning och uppsägningsskydd i servicebranschen
- Bättre omställningsskydd: socialplaner och omställningsbidrag
- Arbetstidskonton
- Arbetarskyddsombudets ställning och behovet av lagreform
- Övervakning av utländska arbetares arbetsvillkor

I barnskor:

- Löner och köpkraft
- Spelregler för resultat- och vinstlöner
- Utvecklade lokala avtal
- Förtroendemannens ställning
- Minimiarbetstid
- Arbetstidförkortning i oavbrutet treskift
- Allmän arbetstidsförkortning i europeisk takt

Också arbetsgivarna har en rad egna målsättningar.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig