FFC: Osäkerheten kräver att den ekonomiska politiken och arbetsmarknadspolitiken samordnas

16.08.2011 10:38 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s styrelse

FFC är redo att söka metoder för en samordning av den ekonomiska politiken och arbetsmarknadspolitiken i samarbete med landets regering och de övriga organisationerna på arbetsmarknaden. FFC:s styrelse anser att samarbete är det bästa sättet att i det nuvarande osäkra ekonomiska läget trygga utvecklingen av löntagarnas köpkraft och stärka sysselsättningen och konkurrenskraften. Det skulle också öka förutsägbarheten och förtroendet för statens ekonomi. Därmed kan man enligt FFC:s styrelse bäst förbättra också de kvalitativa aspekterna i arbetslivet.

FFC:s styrelse diskuterade på måndagen det aktuella ekonomiska läget och arbetsmarknadssituationen med statsminister Jyrki Katainen. FFC önskade att regeringen för sin del aktivt tar del i uppbyggnaden av samarbetet och i samordningen av den ekonomiska politiken och arbetsmarknadspolitiken.

FFC:s ordförande Lauri Lyly har vädjat till alla viktiga instanser för att de i det nuvarande ekonomiska läget ska ta allvarligt på att samordna den ekonomiska politiken och arbetsmarknadspolitiken.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig