FFC och förbunden inledde kunskapslyftprojekt

16.05.2003 15:27 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Kunskapslyftprogrammet heter på finska Noste.

Kunskap för framåt

(FFC-Nytt) FFC och dess medlemsförbund presenterar sitt projekt "Kunskap för framåt" under våren och försommaren på nästan 30 orter. Projektet hör ihop med det riksomfattande kunskapslyftprogrammet (på finska "Noste") som syftar till att höja vuxenbefolkningens utbildningsnivå. Projektets uppgift är att informera om kunskapslyftprogrammet, aktivera arbetsplatserna att gå in för utbildning och att träna stödpersoner på arbetsplatserna, s.k. kompetenslotsar.

Kunskapslyftprogrammets mål är att ge arbetstagare i åldern 30-55 en möjlighet att utveckla sin yrkeskompetens, förbättra arbetarnas ork i arbetslivet, höja sysselsättningsgraden och lindra bristen på kunnigt yrkesfolk. Programmet ska tillsammans med det fackliga projektet öka i synnerhet de lågt utbildade arbetarnas lust och möjlighet att förbättra sin kompetens.

Läs mera om kunskapslyftprogrammet på FFC-Nytts webbsidor (Löntagaren).

FFC har publicerat en broschyr Kunskap för framåt. FFCs och förbundens projekt för Kunskapslyftet. Du kan beställa broschyren med formuläret vid Kontaktuppgifter > Kontakta oss!. Kom ihåg att skriva i fältet "Meddelande" broschyrens namn och hur många broschyrer du vill ha.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig