FFC kräver snabba åtgärder för att förverkliga beställaransvaret

03.10.2005 11:10 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC kräver beslut om att genomföra det s.k. beställaransvaret redan denna höst. Den som beställer eller låter utföra ett arbete skulle bära ansvaret för att lagar och kollektivavtal följs i såväl underentreprenader, arbetskraftsuthyrning som den offentliga sektorns utlagda arbeten. FFC menar att beställaransvaret är ett effektivt sätt att slippa nonchalanta skumraskbolag och svart arbetskraft på den finländska arbetsmarknaden.

Beställaransvaret och omställningsskyddet var FFC:s viktigaste krav inför de inkomstpolitiska förhandlingarna förra hösten. Omställningsskyddet är en lagstadgad realitet fr.o.m. juli i år. Frågan om beställaransvaret delegerades till två arbetsgrupper som, enligt FFC, nu snabbt borde bli klara med sitt arbete.

FFC har nyligen sammanställt en promemoria om metoder för att förverkliga beställaransvaret och motarbeta den grå ekonomin. FFC utgår ifrån att den som beställer arbetet eller låter utföra det tar ansvar för att bemanningsfirmans eller underentreprenörens arbetare får lön enligt kollektivavtalet och att samhället får sina socialskyddsavgifter och skatter. I underleverantörskedjan skulle ansvaret alltid ligga på den nivå som har gjort beställningen &#;8211 beställaren eller huvudentreprenören skulle alltså inte bära ansvar för hela kedjan. Ändå skulle denne ha rätt att granska förhållandena i hela kedjan, menar FFC. Huvudentreprenören skulle alltså ha rätt att kontrollera hela underleveranskedjan för att se om t.ex. kollektivavtalet efterlevs.

Enligt FFC:s PM borde beställaransvaret gälla företag, samfund, stat och kommun men inte privatpersoner. Den som beställer arbetet skulle förpliktas att på förhand kontrollera att en eventuell underleverantör, underentreprenör eller bemanningsfirma är pålitlig. En offert skulle inte överhuvudtaget få beaktas om företaget, som har givit den, inte finns med i förskottsuppbördsregistret i vårt land. En beställare som underlåter att förhandsgranska och övervaka skulle också i praktiken bli ansvarig för eventuella löne- och skattetillgodohavanden, där en underleverantör eller underentreprenör har försummat sina plikter.

Avsikten är inte att ett ärligt och pliktskyldigt företag skulle behöva betala för försummelser gällande anställningsvillkor och lönekostnader som en underleverantör eller underentreprenör har gjort sig skyldig till. Efter att på tillbörligt sätt ha kontrollerat att företaget är hederligt, och övervakat att det sköter sina åligganden, skulle beställaren inte behöva bära ansvaret för eventuella försummelser.

Beredningen av en reform står i direkt relation till frågan om övergångstider

FFC lägger i sitt PM också fram en rad förslag till hur man kunde tackla den grå ekonomin. Metoder som stöder beställaransvaret är bl.a. att ge arbetsgivar- och fackorganisationerna rätt att väcka talan. Syftet med rätten att väcka talan är att göra det möjligt att driva en utländsk arbetares talan när det brister i dennes arbetsvillkor, utan att utsätta arbetaren själv för en besvärlig process.

Beställaransvaret är en allt mer angelägen fråga att driva, i och med att EU bereder det s.k. tjänstedirektivet, som syftar till att öka den fria rörelsen av tjänster. Beställaransvar i någon form finns redan i flera europeiska länder. Finland hör till en minoritet i EU, som i praktiken saknar spelregler för hyresarbetskraft och underentreprenader. FFC anser att tjänstedirektivet bör förutsätta att de nationella arbetsvillkoren efterlevs och följs upp i det land där arbetet utförs, när tjänster, underentreprenader och hyresarbetare bjuds ut över landsgränserna.

Det är viktigt att både beställaransvaret och rätten att väcka talan har framskridit i det skede, då FFC ska uttrycka sin ståndpunkt visavi de övergångstider som nu gäller arbetskraftens fria rörlighet. I vår avlåter regeringen en redogörelse till riksdagen där den säger sin åsikt om huruvida övergångstiden ska slopas eller förlängas. Övergångstiden begränsar den fria rörligheten av arbetskraft från de länder som blev medlemmar i EU för två år sedan. Genom beställaransvaret och arbetsmarknadsorganisationernas rätt att väcka talan kan man förhindra att den grå ekonomin och spekulationen med arbetsvillkor ökar ytterligare, den dag, när EU:s medborgerliga friheter gäller fullt ut.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.