FFC fortsätter sin kampanj för ökat valdeltagande

06.03.2007 11:42 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Matti Tukiainen

FFC fortsätter sin kampanj för att öka deltagandet i valet och låter redan denna vecka göra en ny TV-reklam. FFC beslöt på söndagen att låta bli att använda den TV-reklam som väckte så stor debatt redan innan den visades i TV.

FFC:s reklam, som ville inspirera till deltagande i valet, delade människors åsikter mycket kraftigt. Enligt FFC-chefen Matti Tukiainen var det framför allt frossandet i mat i reklamen som väckte ont blod. Men samtidigt var det många FFC-medlemmar som gillade reklamen.

Syftet med FFC:s reklamkampanj är att väcka människors intresse för valet och att uppmuntra FFC-medlemmarna att delta aktivt i riksdagsvalet.

Tukiainen säger att avsikten inte har varit att stöta eller skada någon, såsom exempelvis företagare, utan att bygga ett Finland där det är lönsamt att arbeta och att vara företagare. Kampanjens avsikt har inte heller varit att påverka vad eller vem medlemmarna ger sin röst till, utan bara att bidra till att löntagarna utnyttjar sin rösträtt.

FFC fortsätter sin röstningsaktivitetskampanj med ett nytt reklammaterial för TV. TV-reklamerna blir klara denna vecka och de skall visas i kanalerna MTV3 och Fyran.

Kampanj på arbetsplatserna

Tidigare erfarenhet och färska gallupsiffror visar att löntagarnas valdeltagande är lägre än medborgarnas i genomsnitt. Det är därför särskilt viktigt att fortsätta kampanjarbetet på arbetsplatserna.

För att väcka till diskussion på arbetsplatserna har FFC gett ut en broschyr som behandlar FFC:s målsättningar inför nästa valperiod och partiernas syn på dessa målsättningar.

- Förhoppningsvis skall valdebatten från och med nu fokusera på sakfrågor, såsom den ekonomiska politiken, sysselsättningen och arbetslivet, säger Matti Tukiainen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig