FFC-förbunden kräver rejäla lönelyft till kvinnorna

28.08.2007 19:49 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Avtalsförhandlingar 2007

Löntagaren 7/2007

FFC:s största medlemsförbund JHL och PAM kräver förhöjningar till sina medlemmar som minskar lönegapet mellan könen. Båda förbunden är starkt kvinnodominerande.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena, JHL eftersträvar för sina medlemmar ett två och ett halvt år långt avtal med löneförhöjningar, vilkas kostnadseffekt är nio procent. Dessutom bör parterna, enligt JHL, ingå ett femårigt löneprogram, med vilket man korrigerar löneeftersläpningen i den kommunala sektorn. JHL:s styrelse spikade förra veckan kostnadseffekten av detta särprogram till tio procent.

Servicefacket PAM:s lönekrav har en kostnadseffekt på över tio procent under ett tvåårigt avtal och en engångsersättning på 350 euro i början av avtalsperioden. Förbundets ordförande Ann Selin påminner att lönerna i servicesektorn ligger 27 procent under industriarbetarnas genomsnittslöner. Dessutom har produktiviteten ökat väl inom såväl handeln som fastighetsservicen och hotell- och restaurangbranschen.

Läs mera om avtalsförhandlingarna på Löntagarens webbtjänst.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig