FFC-förbunden ger förslag på hur arbetstagarnas rättigheter borde förbättras

Inför kongressen har FFC:s medlemsförbund kommit med 39 motioner som handlar om allt från frihandelsförhandlingar till kombinationen av närståendevård och arbete.
05.06.2016 12:05 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Allt fler äldre, yrkesverksamma kvinnor tar som närståendevårdare hand om sina föräldrar. Enligt bedömningar finns det 700 000 närståendevårdare, av vilka ungefär 40 000 har beviljats stöd för närståendevård. Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL önskar i en motion att FFC vidtar åtgärder för att kombinationen av arbete och närståendevård inte ska försvåra kvinnornas arbetskarriärer, löneutveckling och kommande pension. Enligt JHL borde närståendevården utvecklas på samma sätt som stödsystemet för vård av små barn.

Enligt en utredning som Utrikesministeriet har gjort kommer de offentliga tjänsterna att lämnas utanför det frihandelsavtal som förhandlas fram mellan Europeiska unionen och USA. JHL och Servicefacket PAM vill att centralorganisationen för sin del ser till att de finländska offentliga tjänsternas ställning tryggas också i fortsättningen. Enligt motionen borde man agera så att inte utländska företag som erbjuder social-, hälsovårds- och utbildningstjänster kan komma och konkurrera om den finländska marknaden.

Skatteflykt och dumpning av arbetsvillkor bekymrar

Arbetsvillkor, grå ekonomi och tryggande av personalens ställning är också centrala ämnen i förbundens motioner.

Träfacket föreslår att FFC ska kämpa för att förhindra den gråa ekonomin. Som ett oroande exempel nämner förbundet ett finländskt produktionsföretag som har grundat ett bemanningsföretag i Estland. Den vägen kan företaget skaffa produktionsarbetare till Finland och betala en lön som ligger under de finländska kollektivavtalens nivå.

Också Metallarbetarförbundet är bekymrat över att kollektivavtalen kringgås. Framför allt när det gäller utländsk arbetskraft följs inte villkoren i kollektivavtalen överhuvudtaget, eller så väljer arbetsgivaren att bara tillämpa de bitar som passar arbetsgivarens intressen. Förbundet önskar att staten kunde utöka resurserna för att övervaka att arbetskraften behandlas rättvist.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL kräver att de som nu är anställda vid kommunerna får ett bättre omställningsskydd när man övergår till självstyrande områden i enlighet med vårdreformen. Enligt förbundet borde omställningsskyddet hjälpa personalen mer än samarbetslagen när det gäller att sysselsättas, få utbildning och hitta nytt jobb.

Jämställdheten måste ytterligare främjas

I en av sina motioner vill Servicefacket PAM och JHL främja lönejämställdheten mellan könen. Förbunden föreslår att fackförbunden och FFC borde främja löneförhöjningar i euro, rikta avtalsförhöjningarna mot lågavlönade och de kvinnodominerade branscherna samt arbeta för att det ska bli mindre ekonomiskt lockande för arbetsgivarna att låta utföra deltids- eller snuttjobb.

Finlands Livsmedelsarbetareförbund SEL kräver att man ska få bukt med atypiska anställningsförhållanden och att nolltimmarsavtal ska förbjudas i lag.

PAM önskar att centralorganisationen skulle ha ett aktivare grepp i fråga om den digitala omställningen i arbetslivet. Förbundet vill bland annat se personal- och vuxenutbildning som gör det möjligt att övergå till nya yrken.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig