FFC: EK:s målsättningar är orealistiska

FFC:s styrelse har konstaterat att det inte finns förutsättningar för att förnya förhandlingssystemet på arbetsmarknaden, eftersom arbetsgivarnas målsättningar är orealistiska.
16.02.2015 12:42 karhu admin
Nyhet Facket Avtal
FFC:s styrelse såg inte förutsättningar för en uppgörelse.

Förhandlingarna hade kunnat utmynna i ett annat resultat om Finlands Näringsliv EK hade tagit löntagarnas reformförslag på större allvar, påpekar styrelsen för centralorganisationen som representerar över en miljon löntagaren.

– Vi kom med många förslag på lösningar i frågor som är viktiga för vanliga arbetstagare – avtalsvidriga löner, säkringsåtgärder, förtroendemannens ställning, spontana åsiktsyttringar i samband med personalminskningar samt hur förhandlingsprocesserna kan utvecklas. I den här ekonomiska situationen och efter de här förhandlingarna kan man inte vara annat än besviken över att arbetsgivarnas målsättningar förblev fullkomligt orealistiska och att de inte tog vara på den här historiska chansen att förnya systemet på ett sätt som skulle ha gynnat alla parter.

– Arbetstagarna har varit den aktiva förhandlingsparten. Vi har under resans gång strävat efter att utveckla nya handlingssätt. Arbetstagarna har bara lyft fram en fråga på förhandlingsbordet – storleken på strejkböterna, betonar FFC:s ordförande Lauri Lyly.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig