FFC efterlyser lika rättigheter i arbetslivet för sexuella minoriteter

26.06.2009 09:09 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Regnbågsflaggor. Foto: Helsingfors Pride

- Att erkänna och godkänna olikheter mellan människorna är en förutsättning för att kunna främja lika behandling. I framtiden kommer rösterna från människor av olika ålder, med olika etnisk bakgrund, handikappade och andra slag av minoriteter att höras allt högre. FFC vill vara med och starta diskussionen om detta och bidra till att ändra attityderna. Historien behöver dem som gör historia, och rättvisan behöver sina försvarare, sade FFC:s ordförande Lauri Lyly vid ett seminarium om lika behandling i arbetslivet, som var en del av Helsingfors Pride-arrangemangen.

Lyly sade att en arbetsplats kan vara desto mer rik och kreativ ju fler slags människor som befolkar den. En öppen, tolerant och rättvis atmosfär på arbetsplatsen ger förutsättningar för välfärd, för att orka bättre och vara effektivare i jobbet. Det måste bli en väsentlig del av arbetsplatsutvecklingen att främja lika behandling. Det innebär en utmaning för de förtroendevalda och andra arbetstagare att kunna bete sig ansvarsfullt och respektera olikheterna.

- Facket vill vara en kollektiv rörelse som står stadigt i en föränderlig värld, och som alla våra medlemmar kan ty sig till. Jag hoppas att vi under Prideveckan nästa år få se hur medlemmar i alla löntagarorganisationer träder ut tillsammans under gemensam paroll. Jag utmanar andra organisationer att komma med och hoppas att också arbetsgivarna är redo att främja lika behandling under dessa förtecken, sade Lyly.

Det handlar om mänskliga rättigheter

- De sexuella minoriteternas rättigheter är mänskliga rättigheter som vi skall kunna diskutera sakligt. FFC har nyligen offentliggjort ett diskussionsinlägg där vi talar om att förbättra dessa minoriteters ställning i arbetslivet och fackföreningsrörelsen, sade FFC:s jämlikhetskoordinator Linnea Alho.

Enligt Alho understryker FFC den mentala arbetshälsan i inlägget. De som tillhör sexuella minoriteter har lika rätt att vara sig själva och att berätta om sitt privatliv och sin familj i arbetsgemenskapen, om de känner för det. Motbjudande vitsar, öknamn och mobbning tär på arbetsmotivationen och är i värsta fall ett hot mot hälsan.

- Vi vill utbilda våra förtroendemän så, att de kan identifiera problemen på arbetsplatserna och gripa tag i dem. Vi önskar att vårt diskussionsinlägg skall bidra till en öppen och saklig diskussion om frågor som rör de sexuella minoriteterna på arbetsplatserna, sade Linnea Alho.

- Härefter är det nyttigast att öka kunskapen och bedriva attitydfostran tillsammans med de andra arbetsmarknadsorganisationerna, såsom vi gör i andra frågor om lika behandling. Våra medlemmar arbetar sida vid sida på arbetsplatserna och eventuella problem skall lösas uttryckligen på arbetsplatsnivån, betonade Alho.

FFC deltar i Helsingfors Prides parkfest på lördagen

FFC deltar i Helsingfors Pride också lördagen den 27 juni. Kom med i vår parad och besök FFC:s bord i Hagasundsparken invid Finlandiahuset.

Samling inför Prideparaden sker på Senatstorget klockan 12.00 och parkfesten börjar 13.30 i Hagasundsparken. Ytterligare information om Prideveckans evenemang finns på www.helsinkipride.fi.

De sexuella minoriteterna i arbetslivet och fackföreningsrörelsen. FFC:s diskussionsinlägg (pdf, på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig