FFC för avtalet till förhandlingar om tillämpning på förbundsnivå

FFC godkänner preliminärt förhandlingsresultatet om konkurrenskraftsavtalet och för avtalet till tillämpningsförhandlingar på förbundsnivå.
07.03.2016 11:54 karhu admin
Nyhet Facket Avtal
FFC:s styrelse sammanträdde på måndagen.

Beslutet om att föra avtalet till förhandlingar mellan arbetstagar- och arbetsgivarförbund föddes i FFC:s styrelse på förmiddagen. Rösterna i styrelsen föll 14–5. En röstade blankt.

FFC förutsätter att regeringen för sin del agerar i enlighet med konkurrenskraftsavtalet. Regeringen måste avstå från nedskärningarna och skattehöjningarna på en och en halv miljard, samt genomföra skattelättnaderna.

Också lagberedningen som gäller lokala avtal måste framskrida på det sätt som man har kommit överens om, alltså så att kollektivavtalens roll stärks när det gäller förhandlingar på arbetsplatsnivå.

– Nu förväntar vi oss att företagen tar ansvar i form av investeringar och att regeringen ger stöd som sätter investeringarna i rörelse. Finland behöver ökad sysselsättning och fler offentliga investeringar, som ger upphov till privata investeringar. Det är företagen och regeringen som bär ansvar för det här, betonar FFC:s ordförande Lauri Lyly.

FFC är fortfarande berett att fortsätta bereda den så kallade finländska modellen.

FFC:s styrelse beslutar slutligt om ett godkännande av konkurrenskraftsavtalet i juni, när det har klarnat hur stor täckning avtalet har och vilka åtgärder regeringen vidtar gällande avtalet.

Löntagar- och arbetsgivarförbunden förhandlar om hur konkurrenskraftsavtalet ska tillämpas i kollektivavtalen innan utgången av maj.

Vad innebär avtalet? FFC har sammanställt svaren på de vanligaste frågorna om konkurrenskraftsavtalet.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig