FFC är redo att förhandla – men kräver rättvist samhällsfördrag

FFC är berett att delta i processen med att ta fram ett samhällsfördrag, men ordförande Lauri Lyly betonar ändå att organisationen inte i det här skedet kan förbinda sig till mer än att delta i beredningen.
10.08.2015 15:23
LÖNTAGAREN
FFC:s styrelse slog fast sina villkor för ett eventuellt samhällsfördrag.

Styrelsen för Finlands största fackliga centralorganisation påminner om att den inte är beredd att förhandla om förlängd arbetstid eller färdiga procenttal för hur mycket produktiviteten borde öka. Däremot vill FFC att arbetslösa och deltidsanställda ska få mer arbetstid.

– Ett eventuellt samhällsfördrag förutsätter verklig jämlikhet. Företagen och deras ägare måste själva delta med den intensitet som de förväntar sig av löntagarna, slår FFC:s styrelse fast.

Om de här villkoren inte uppfylls, så blir det inget samhällsfördrag, betonar FFC:s ordförande Lauri Lyly.

– De senaste årens löneuppgörelser har varit ytterst måttliga, och har för sin del skapat förutsättningar för att stärka Finlands konkurrenskraft. FFC förväntar sig nu att företagen ska satsa på investeringar och produktutveckling, samt att direktörernas löner och arvoden ska vara måttliga, säger Lauri Lyly.

FFC förutsätter också att man i ett eventuellt samhällsfördrag stärker omställningsskyddet för arbetstagare som sägs upp, samt att man behandlar förutsättningarna för lokala avtal samt frågor som berör anställningstryggheten och arbetslöshetsskyddet.

FFC:s styrelse tar följande gång ställning till samhällsfördraget den 21 augusti.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig