Fem påståenden om pensioner

Det finländska pensionssystemet är hållbart, men det är viktigt att vara uppmärksam och i god tid utveckla systemet om det visar sig behövas. FFC:s socialpolitiska chef Sinikka Näätsaari svarar på fem påståenden om pensionssystemet.
12.04.2017 07:00
LÖNTAGAREN
Sinikka Näätsaari är socialpolitisk chef på Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC.

1. Den lägsta pensionsåldern för dem som nu är tjugo stiger till över sjuttio år

– Det är omöjligt att förutspå långt in i framtiden, även om man kan ta fram olika scenarier. Om folk lever friskare och längre är det skäligt att en del av den förlängda livslängden används till att arbeta. Men det finns naturligtvis också personer som inte vill eller klarar av att arbeta till den lagstadgade pensionsåldern. För dem finns partiell förtida ålderspension, invalidpension och arbetslivspension.

2. Pensionerna måste skäras ner i framtiden

– Nej, vårt arbetspensionssystem förnyades just för att trygga pensionerna för de yngre åldersgrupperna. Men vi måste vara uppmärksamma så att vi i tid upptäcker och kan reagera på de förändringar som sker i vår omgivning. När vi reagerar på förändringarna i god tid behövs inga drastiska åtgärder som att skära ner pensionerna.

3. Pensionsavgifterna måste höjas så att pengarna ska räcka till för att betala ut pensionerna

– Det finns ett tryck på att höja pensionsavgifterna under nästa årtionde. Det är ändå många faktorer som påverkar pensionsavgifterna och pensionssystemets hållbarhet, till exempel den allmänna ekonomiska situationen, sysselsättningsläget och avkastningen på de investeringar som arbetspensionsbolagen gör.

4. En hög sysselsättningsgrad förbättrar pensionssystemets hållbarhet

– Sysselsättningsgraden har en central betydelse för hur hållbart pensionssystemet är. Andra faktorer som påverkar är hur många personer som föds i Finland och hur stor invandringen är.

5. Det finländska pensionssystemet klarar sig bra i internationella jämförelser

– Enligt internationella utvärderingar är det finländska pensionssystemet bra. Utländska experter har bland annat sagt att det är bra att vi i Finland i tid har förberett oss på att livslängden ökar.

Pirjo Pajunen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig