Färre sommarjobb i år

Arbetsgivarna inom FFC-branscherna erbjuder i år färre sommarjobb än i fjol. Det visar en enkät som FFC har gjort bland förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige.
22.04.2015 10:42
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Badvakt på Sandudds badstrand i Helsingfors.

Var femte fackligt förtroendevald, 19 procent, meddelar att den egna arbetsgivaren i år anställer färre sommarjobbare än i fjol. Endast sju procent meddelar att man anställer fler sommarjobbare. På de flesta arbetsplatserna anställs i stort sett lika många sommarjobbare som i fjol.

Flest sommarjobb finns inom den offentliga sektorn, där 74 procent av de förtroendevalda berättar att det anställs sommarjobbare på den egna arbetsplatsen. Nästan lika många jobb finna inom de privata servicebranscherna. Tredje flest sommarjobb finns det inom industrin, där 65 procent av dem som svarade på enkäten uppger att arbetsgivaren rekryterar sommarjobbare.

Transportbranschen är sämst på att sysselsätta unga under sommarmånaderna. Där meddelar var tredje förtroendevald att man inte överhuvudtaget anställer sommarjobbare på den egna arbetsplatsen. Jämfört med i fjol har läget ändå försämrats minst inom just transportbranschen, för där uppger endast tio procent av de förtroendevalda att antalet sommarjobb är färre än i fjol. Det är mindre än i de övriga FFC-branscherna. Inom de privata servicebranscherna uppger var fjärde förtroendevald att sommarjobben har blivit färre.

Avgörande betydelse för de unga

FFC:s ungdomssekreterare Tatu Tuomela hoppas att företagen ännu skulle överväga att anställa unga sommarjobbare.

– För en ung person är det viktigt att få ett sommarjobb. Det första jobbet är en viktig erfarenhet, och det kan ha en avgörande betydelse för hur man sysselsätts senare eller vad man väljer att studera. Jag hoppas från mitt hjärta att företagen i år skulle göra en stor samhällelig gärning och anställa unga, vädjar Tatu Tuomela.

Av de fackligt förtroendevalda som svarade på enkäten uppgav var femte att hans eller hennes arbetsgivare inte gör upp en introduktionsplan för sommarjobbarna.

– Det är på det första sommarjobbet som de unga lär sig vilka spelregler som gäller i arbetslivet. Därför är det viktigt att sommarjobbarna introduceras i sina arbetsuppgifter och att man planerar introduktionen, betonar Tuomela.

Knappt 900 förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige svarade på FFC:s förtroendemannapanel (på finska) i mars. Till FFC hör fackförbund inom industrin, de privata servicebranscherna, transportbranschen och den offentliga sektorn.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig