Facket påverkar i regionerna

17.12.2001 18:03 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Fackets uppgift är att föra fram personalens perspektiv i regionutvecklingen, menar FFC:s organisationschef Matti Tukiainen, i ett tal inför Servicefackets representantskap.

- Finlands regionpolitiska system bygger på samarbete mellan de kommunala landskapsförbunden och statens regionförvaltning - bl.a. TE-centralerna. I det här samarbetet behövs också näringslivets perspektiv. Om inte den FFC-anslutna fackföreningsrörelsen är aktiv blir det då bara arbetsgivarens, dvs. företagens perspektiv som ges, sa Tukiainen.

Tukianen menar att en medverkan i den regionala utvecklingen ger FFC:s lokalorganisationer en ny bas för verksamheten. Det är skäl att låta också kommunerna få inblick i löntagarrörelsens perspektiv, eftersom regionutvecklingen och de linjedragningar man gör där baserar sig just på kommunerna ställningstaganden.

Tukiainen konstaterade att det kräver en ny syn på lokalorganisationernas verksamhet att utsträcka FFC:s samhällspåverkan till den lokala nivån. Här betonas bl.a. FFC:s roll som medborgarorganisation.

- Lokalorganisationen är ett mini-FFC, vars verksamhet byggs utifrån medlemmarnas egna behov och utgångsläge. Lokalorganisationen är inte en tjänst som är till salu utan fackavdelningarnas samarbetsorgan på det lokala planet. Den är också medlemmarnas kanal att påverka det lokala och regionala beslutsfattandet, påpekar Tukiainen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig