Facket behöver en medveten förvandlingsstrategi

29.04.2010 16:24 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Harri Melin. Löntagaren 4-2010. Foto: Janne Ruotsalainen

Löntagaren 4/2010

- Den finländska fackföreningsrörelsen har inte förmått förnya strukturerna och handlingsmodellerna från 1960-talet, fastän omvärlden har förändrats helt sedan dess, säger Harri Melin, professor i sociologi och vice rektor för Tammerfors universitet.

- Arbetslivet, sätten att organisera det och modellerna för relationen mellan arbete och kapital har omorganiserats fullständigt. Den gamla uppdelningen mellan arbetare och lägre och högre tjänstemän gäller inte längre. Det finns ingen plats kvar för den uppdelningen i arbetslivet, men den hänger stadigt kvar i fackföreningsrörelsens strukturer, fortsätter Harri Melin i Löntagarens intervju.

Facklig förnyelse är temat i det senaste numret av Löntagaren. I tidningen kan man också läsa den sista ledarkrian av Hans Jern, som anställdes vid Löntagaren 1977 och övertog chefredaktörskapet 1988. Han har uppnått stadgad pensionsålder och lämnar därmed tidningen från början av maj.

Löntagaren kan läsas på www.lontagaren.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig