Europakommissionen belönade FFC:s infokontor i Tallinn

23.01.2007 17:05 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Infokontorets projektchef Eve Kyntäjä (till vänster) samt konsulterna Marje Soon och Kalev Liibert

FFC:s infokontor i Tallinn, där man erbjuder information om arbetslivet i Finland, har fått EU-kommissionens pris med anledning av temaåret om arbetskraftens fria rörlighet.

European Workers&#;8217 Mobility Award gavs till aktörer som under år 2006 på ett avgörande sätt bidrog till att underlätta arbetskraftens rörlighet. De prisbelönade aktörerna har öppet berättat om de verkliga fördelar och utmaningar som hänför sig till arbetet i utlandet eller byte av arbete. Enligt kommissionens motiveringar har de prisbelönta aktörerna framgångsrikt bidragit till att skapa en europeisk, nationell, regional, lokal och gränsöverskridande praxis.

- Priset är ett bevis för hur viktigt vårt mångåriga arbete har varit. Genom att sprida riktig och objektiv information har vi kunnat förhindra många problem, såsom dumpning av arbetsvillkor och expansion av den grå ekonomin. Dessutom har vi på infocentret delat ut material om betydelsen av facklig organisering, konstaterar FFC-chefen Matti Tukiainen som har varit med och startat verksamheten i Tallinn.

Kommissionen belönade sammanlagt tio aktörer. FFC:s infokontor i Tallinn fick sitt erkännande i serien för organisationer, samfund och föreningar.

Över femtio aktörer från 25 länder hade ansökt om utmärkelsen. Bland de sökande fanns aktörer från såväl EU- som EFTA-länderna.

Lyckat experiment

Infokontoret för arbetslivet i Finland har tagit som sin uppgift att ge esterna råd i frågor som gäller arbete i Finland. När man får råd på sitt eget modersmål - estniska och ryska - minskar risken för missförstånd och problematiska situationer som kan uppkomma under arbetet i Finland. Infokontoret ger grundläggande information om hur den finländska arbetsmarknaden fungerar, om lönenivån, beskattningen, arbetsvillkoren, arbetarskydd och om de tjänster som fackförbunden erbjuder. Infokontoret arrangerar också seminarier och särskilda infodagar om aktuella frågor.

Omkring 7 000 människor, som har varit intresserade av hur det vore att arbeta i Finland, har besökt kontoret i Tallinn. Dessutom har man bokfört cirka 5 000 telefonsamtal och e-postkontakter.

FFC grundade infokontoret i Tallinn i slutet av år 2002 som ett tvåårigt experiment, som stöddes med EU-medel. FFC och förbunden har beslutat att fortsätta verksamheten med egna medel till utgången av år 2008.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig