EU-domstolen: Man får begränsa användningen av inhyrda

Enligt Europeiska unionens domstol är det godtagbart att i kollektivavtalet begränsa användningen av hyrd arbetskraft.
17.03.2015 13:38 karhu admin
Jari Hellsten

EU-domstolen offentliggjorde i dag domen i en tvist som gäller användningen av hyrd arbetskraft vid Shell Aviation Finland. Enligt domen strider inte det allmänt bindande kollektivtalet mot EU:s bemanningsdirektiv när det förbjuder varaktig användning av inhyrd arbetskraft vid sidan av stadigvarande personal.

Juristen Jari Hellsten vid FFC:s och fackförbundens EU-intressebevakningsprojekt anser att avgörandet är av stor betydelse för hela Europa.

– Enligt domen är den nationella domstolen inte skyldig att låta bli att tillämpa den nationella rättens stadganden och föreskrifter, även om de innehåller sådana förbud mot eller begränsningar av användningen av hyrt arbete som strider mot direktivet. Därmed måste till exempel en finländsk domstol grunda sitt beslut på det gällande kollektivavtalet, även om det innehåller begränsningar gällande användningen av hyrt arbete.

Enligt EU-domstolen gäller bemanningsdirektivet endast medlemsländernas behöriga myndigheter, vilka i Finland är riksdagen och regeringen. Bara de har skyldighet att göra en översyn för att försäkra sig om att de förbud och begränsningar som gäller användningen av eventuellt hyrt arbete är befogade.

– Domen innebär att man inte med bemanningsdirektivet kan begränsa arbetsmarknadsparternas förhandlingsrätt, som hör till de grundläggande rättigheterna i EU, konstaterar Jari Hellsten som har representerat Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT i EU-domstolen.

Bakom EU-domstolens utslag låg en talan som AKT hade väckt i arbetsdomstolen. AKT väckte år 2012 talan mot Shell Aviation Finland Oy och arbetsgivarförbundet Oljeprodukt rf, eftersom Shell hade använt sig av hyrd arbetskraft under en längre tidsperiod och därför enligt förbundet bröt mot kollektivavtalet.

Det allmänt bindande kollektivavtalet för tankbil- och oljeproduktbranschen som AKT har tecknat begränsar användningen av bemanningsarbete till bland annat utjämning av arbetstoppar. En likadan begränsning finns i många av de FFC-anslutna förbundens kollektivavtal. Begränsningen grundar sig på det allmänna avtalet mellan FFC och Finlands Näringsliv EK.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig