”Ett sätt att svara på förändringarna”

Löntagarna behöver en organisation som är en stark påverkare i samhället. Därför är det en bra sak att man planerar att grunda en ny centralorganisation, säger fyra fackföreningsaktiva som sitter i FFC:s fullmäktige.
14.12.2015 13:49
LÖNTAGAREN
Den nya centralorganisationen kan ge facket en nytändning, tycker Teijo Paananen från Träfacket, Terhi Suoraniemi från JHL, Kristo Korpela från TEAM och Sini Heikkinen från PAM.

– Grundandet av den nya centralorganisationen är ett sätt att svara på förändringarna i världen, säger Teijo Paananen som representerar Träfacket i FFC:s fullmäktige.

Han får medhåll av Sini Heikkinen från Servicefacket PAM, Kristo Korpela från TEAM Industribranschernas fackförbund och Terhi Suoraniemi från Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL.

– Det här borde ha gjorts redan tidigare, men det är bra att förbunden har satt i gång processen nu, säger Sini Heikkinen.

Arbetslivet förändras i allt snabbare takt och det ställer krav på fackföreningsrörelsen att förnya sin intressebevakning och sina verksamhetsmodeller.

Till exempel förs en allt större del av debatten i offentligheten. Därför önskar de fyra fullmäktigeledamöterna att fackföreningsrörelsen kunde ha bättre framförhållning och ett mer aktivt grepp om debatten, alltså att man inte bara svarar på det som arbetsgivarsidan kastar fram, utan att man också själv presenterar nya idéer och förslag.

Terhi Suoniemi från JHL anser att det är en bra sak att expertisen från flera olika organisationer samlas under ett och samma tak.

– Det innebär bättre resurser och effektivare verksamhet.

Sini Heikkinen från PAM hoppas att de som bygger upp den nya centralorganisationen är tålmodiga och ihärdiga. Projektet får inte stupa på de motgångar som dyker upp under processen.

– Man kommer säkert att bli tvungna att röra sig utanför sitt bekvämlighetsområde, för när man skapar något nytt utmanar man de traditionella sätten att göra saker.

I samma båt

Teijo Paananen från Träfacket och Kristo Korpela från TEAM betonar att gränsen mellan arbetstagare och tjänstemän håller på att suddas ut.

– På arbetsplatserna samarbetar man redan nu mycket när det gäller intressebevakningen, påpekar Kristo Korpela.

Teijo Paananen tror att den nya centralorganisationen kan ge en klarare förhandlingsstruktur, förbättra informationsgången och göra det lättare att sätta gemensamma mål och koordinera avtalsförhandlingarna.

Fullmäktigeledamöterna påpekar att speciellt många unga har en osäker situation på arbetsmarknaden, när det har blivit vanligare med inhyrt arbete, nollavtal och olika typer av snuttjobb.

– Det är lättare att hejda den här utvecklingen om facket håller en stark och enad front.

Pirjo Pajunen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig