Enigt FFC står stabilt bakom arbetet och välfärden

19.11.2010 12:10 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s fullmäktige 2010. Foto: Patrik Lindström

Resolution från FFC:s fullmäktige

Den viktigaste uppgiften för nästa regering måste vara att skaffa fram 100 000 nya arbetsplatser som kan garantera en riktig utkomst. Så här säkrar vi tillräckliga skatteintäkter och kan garantera finansieringen av socialskyddet och välfärdstjänsterna.

I den ekonomiska lågkonjunktur som följde på finanskrisen steg åter långtidsarbetslösheten kraftigt och den fortsätter att öka. Vanhanens och Kiviniemis blågröna regeringar har ändå inte låtit sig beröras av detta faktum eftersom de har tilldelat den aktiva arbetskraftspolitiken alltför små resurser. Det rör sig här om en märkvärdig likgiltighet. Utredningar visar att omskolning och lönestött arbete fördubblar möjligheterna att återvända till arbetslivet.

Ett led i skötseln av landets sysselsättning är att garantera industrins verksamhetsförutsättningar. Tillgången till en rimligt prissatt inhemsk energi är en grundförutsättning för att landets industri är konkurrenskraftig. Också med hjälp av en kapitalöverföringsskatt kunde man indirekt skapa mera jämlika konkurrensvillkor för det globala bruket av arbetskraft. I praktiken har det visat sig att också lönsamma företag kortsiktigt flyttar ut sin produktion ur landet, i jakt efter billigare arbetskraft.

Det största hindret för att förlänga yrkeskarriärerna - förutom arbetslösheten - är bristerna i välmåendet på arbetsplatserna. Av den orsaken förlorar en stor skara FFC:are med kroppsligt och mentalt betungande arbeten sin arbetsförmåga före sin lagstadgade pensionsålder. De fyrkantiga förslagen om att höja pensionsåldern och förkorta semestrarna är fullkomligt fel politik.

Om arbetsgivarna på allvar är intresserade av att förlänga yrkeskarriärerna måste de förbinda sig vid att göra arbetslivet rättvisare. Det förutsätter att man på arbetsplatserna bygger upp ett ärligt samarbete, slutar att spekulera med olika anställningsformer och stoppar den grå ekonomin, allt från dess huvudentreprenör till den sista underentreprenören i kedjan. FFC utmanar arbetsgivarna att tillsammans med facket bygga upp kriterier för en rättvis arbetsgivarpolitik, och att ta i bruk dem.

FFC:s medlemsförbund delar uppfattningen att det också framdeles behövs ett intensivt samarbete förbunden emellan och en stark och synlig centralorganisation, för att framgångsrikt kunna förbättra arbetstagarnas villkor. Arbetsgivarnas EK strävar medvetet till att splittra avtals- och förhandlingssystemet. I det läget är det av allt större betydelse att arbetstagarsidan har gemensamma målsättningar och verksamhet för att rättvisa skall förverkligas i arbetslivet.

Bland beslutsfattarna finns det alltför få människor som känner arbetstagarnas och arbetsplatsernas vardag. Det här har den sittande riksdagen och regeringen så tydligt visat med sina åtgärder. Genom att rösta i vårens riksdagsval kan vi inverka på att det blir människor som bryr sig om arbetstagarnas angelägenheter som väljs till ministrar och riksdagsmän.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig