Elektronikindustrin står inför en revolution

Starkast, lättast och tunnast. Transparent, ogenomträngligt, töjbart, värmetåligt och vattenavstötande. Elektriska och optiska egenskaper utan like. I framtiden kan vi tumma på böj- och hopvikbara nanotabletter. Mobilen kan fånga upp hur både vi och miljön mår, men vem ska få tillgång till de uppgifterna?
10.04.2012 09:00
LÖNTAGAREN
Nokias forskningscenter förfogar över några våningar i den här byggnaden i Cambridge

Superlativerna duggade tätt då forskningschef Jani Kivoja på Nokia Research Center i Cambridge, beskrev det tvådimensionella nanomaterialet grafen, ett skikt kolatomer ordnade i ett hönsnätsmönster. Ett bevis så gott som något om att grafen – med betoning på andra stavelsen – har framtiden för sig är att Nobelpriset i fysik tillföll de ryska forskarna Andre Geim och Konstantin Novoselov för sina experiment med just grafen.

Jani Kivioja forskar i nanomaterialet grafen på Nokias Resarch Center i Cambridge. Foto: Ingegerd Ekstrand– Grafen är ett nytt material som revolutionerar hela elektronikindustrin, framhöll Jani Kivoja för deltagarna i Europeiska fackföreningsinstitutet ETUI:s nanokonferens.

Ett tjugotal forskare från olika länder arbetar på Nokias forskningscenter i nära samarbete med Cambridgeuniversitetet. Eller som Tapani Ryhänen, chef för Nokias forskningscenter i Cambridge, Lausanne och Moskva, uttrycker det. Samarbetet är till stor nytta för bägge parter. Motiverade unga forskare vid universitet med sikte på en vetenskaplig karriär ges frihet att pröva på nya lösningar med Nokias stöd. Nokia ser forskarna som en källa till nya tankar.

Forskarna vid Nokiacentret och universitetet har fritt tillträde till varandras laboratorier. Sällan hittar nanomaterial vägen till Nokias lokaliteter men om så är säkerheten på topp, det försäkrade Marc Bailey, ansvarig forskare på centret.

– Vi satsar på säkerheten och försiktighetsprincipen för vi har ju lärt oss av asbesten. Det är en etisk fråga att förhindra exponering av såväl konsumenter som arbetare, och Nokia satsar stora summor på säkerheten, sade han.

Riskutvärdering görs, faktablad och säkerhetsutrustning är på plats. Cambridgeuniversitetet svarar för arbetarskyddet i sina egna laboratorier och Nokia i sina. Nokia har som princip att hålla arbetarskyddet minst på samma nivå som universitetet. Nokias företagshälsovård gör regelbundna hälsokontroller.

Enheten för hållbar utveckling vid Nokia i Helsingfors har hand om den globala säkerheten. Användningen av nanomaterial i koncepten har undersökts, i produkterna finns i dag inte ännu nano. Nya lösningar söks som kombinerat metall och plast för att ersätta nanoteknologin men har inte tagits i bruk. Om nanoteknologiska lösningar tas i bruk lovar Nokia informera om detta i enlighet med informationspraxis som arbetssäkerhet.

Nokia har sysslat med systematisk forskning i nano sedan 2004, först som en vision och då kartlades också säkerheten. År 2006 grundades en nanoarbetsgrupp i Helsingfors, i vilken ingick Tapani Ryhänen som själv forskat i nano sedan 1990-talet.

– Funktioner kan kopplas till människans sinnen och visa exponering för förorenad miljö, säger Nokias forskningsdirektör Tapani Ryhänen på Nokia. Foto: Emmi Kallio– Dimensionerna är små och det gäller att behärska materialet och processerna. Den lilla skalan skapar nya kemikaliska och fysikaliska egenskaper, här är det fråga om en multidisciplin, berättar Tapani Ryhänen på besök i Helsingfors.

Liksom Kivioja skissar han upp hisnande framtidsvisioner.

– Personligen tror jag mycket på mobilen. Temperatur- och tryckkänsliga funktioner kan kopplas till människans sinnen. Vi kan bygga in konkreta rapporteringar om miljön, analysera relationen hälsa–miljö. Utsätts du för exponering från en förorenad miljö?

I kölvattnet följer utmaningen: privatliv, dataskydd. Hur säker är informationen i laboratorierna som har nyckeln till så mycket information? Ska arbetsgivare och försäkringsbolag få information – och i så fall hur mycket – om hur din hälsa? För de här byggs aktivt upp klara tekniska lösningar och godtagbara spelregler.

Nanokompositmaterialen är framtiden, säger forskningsdirektör Tapani Ryhänen.

– Det är elektroniken som är i nanoskala, nanomaterial i äkta, egentlig mening hittas inte hos oss. Men kolnanorör är inte nödvändigtvis ens så farliga i elektroniken, de är alltid en del av annat, inte som enskilda partiklar.

Också framöver fortsätter samarbetet med universiteten och stärks ytterliga.

– Vi vill vara närmare de internationella forskningstopplatserna. Sammanlänkad kapacitet ger en betydande nytta. Växelverkan sker, företaget finansierar, samarbetet sker dagligen och i gemensamma utrymmen.

Ingegerd Ekstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig