Ekonomisk tillväxt förutsätter förtroende

FFC efterlyser beslut av regeringen som stimulerar till positiva ekonomiska utsikter. Finlands Fackförbunds Centralorganisation påminner i sina mål om regeringens halvårsöversyn och ramförhandlingar som man offentliggjorde i går att Finland nu behöver klara och tydliga åtgärder som stödjer hushållens och företagens tro på ekonomisk tillväxt.
13.02.2013 08:57 karhu admin
Olli Koski

– Diskussionen om den ekonomiska politiken har inriktats på utgiftsnedskärningar och skattehöjningar, när det är viktigare att förbättra förutsättningarna för ekonomisk tillväxt, framhåller FFC:s chefsekonom Olli Koski.

Tyngdpunkten i FFC:s förslag ligger därför på infrastrukturen, bostadsproduktionen samt utbildnings- och arbetskraftspolitiken.

FFC föreslår en nivåförhöjning på 100 miljoner euro för basunderhåll av trafiklederna. För de viktigaste trafikprojekten med tanke på samhällsekonomin föreslås ytterligare ett konkurrenskraftspaket av engångsnatur på 100 miljoner euro för de två närmaste åren.

– När det gäller trafikinfrastrukturen håller Finland på att radikalt hamna på efterkälken jämfört med de övriga nordiska länderna. Beträffande underhållet av trafiklederna måste man på lång sikt ställa som mål att nå upp till nordisk nivå. Det betyder ungefär en procent av bnp, säger Koski.

FFC anser att läget för bostadsbyggandets del är så svagt att man föreslår att villkoren för Ara-lån som får statligt räntestöd görs mer lockande. FFC menar att det är motiverat att ändra hyrestiden för bostäder med räntestödslån från 40 år till 20 år. Krav bör också ställas på allmännyttiga bostadsproducenter att de märkbart ökar bostadsproduktionen.  FFC vill också öka antalet bostäder till rimligt pris genom att göra det möjligt för det statliga bolaget Kruunuasunnot att bygga bostäder.

– På lång sikt kan bostadsproblemen lösas endast genom ett större utbud av tomter. Detta bör man sträva efter genom att förnya kommunstrukturen, genom ekonomiska sanktioner och genom att överföra förvaltningen av markanvändningen till ett enda ministerium, säger Olli Koski.

Inom utbildningspolitiken har det enligt FFC:s mening redan sparats för mycket. I ramförhandlingarna bör mer pengar anslås för läroavtalsutbildning för såväl ungdomar som vuxna. Nedskärningarna av utbildningsanslagen måste minskas för att regeringsprogrammets sysselsättningsmål och ungdomsgarantin ska kunna genomföras. För att sysselsätta ungdomarna vill FFC att regeringen snabbt genomför bland annat den 2+1-modell för yrkesutbildning som arbetsmarknadsorganisationerna föreslagit, där yrkesinriktad grundutbildning och läroavtalsutbildning kombineras på ett flexibelt sätt.

FFC framhåller att löntagarnas tro på framtiden stärks framför allt genom att de anpassningsåtgärder som krävs genomförs på ett rättvist sätt. Beskattningen bör stramas åt där det alltjämt finns underutnyttjade möjligheter. Sådana finns bland annat när det gäller fastighetsbeskattningen, beskattningen av olistade bolags utdelning, de högsta kapital- och förvärvsinkomsterna och arvsskatten. Vid nedskärningar av utgifter bör speciell uppmärksamhet fästas vid omotiverade näringsstöd.

FFC:s mål för regeringens halvtidsöversyn och ramförhandlingar (endast på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig