Direktör Lauri Lyly kandiderar för ordförandeposten inom FFC

26.02.2009 15:49 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Lauri Lyly

Chefen för FFC:s intressebevakningsavdelning Lauri Lyly har på begäran gett sitt medgivande till att ställa upp som FFC:s ordförandekandidat. Lyly tillkännagav sitt beslut vid en information idag. Samtidigt meddelade Lyly att han lämnar sitt uppdrag som chef för projektet TEAM, som syftar till en fusion mellan sex fackförbund. Han har verkat halvtid som projektledare sedan oktober 2007.

Petri Vanhala. Foto: Pekka Sipola

Tidigare meddelade Pappersförbundets förbundssekreterare Petri Vanhala att han kandiderar i valet. Servicefackets ordförande Ann Selin, som också har ombetts ställa upp, har däremot meddelat att hon inte står till förfogande.

FFC:s fullmäktigeledamöter hör ordförandekandidaterna den 25 mars. Efter det arrangeras en gemensam information för kandidaterna, och den sänds som direkt videosändning i FFC:s webbservice.

Lauri Ihalainen, som har verkat som FFC:s ordförande sedan 1990, meddelade i november att han ämnar avgå i maj 2009. FFC:s fullmäktige väljer ny ordförande vid sitt möte den 14 maj 2009.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig