Digitaliseringen är en utmaning men inget att vara rädd för

Kloka chefer tar hjälp av arbetstagarna när det gäller att hantera förändringarna i arbetslivet. Det konstaterade ombuden vid FFC:s kongress när framtidens arbetsliv och den digitala tidsåldern diskuterades under tisdagen.
08.06.2016 17:11
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Ny teknik ger nya möjligheter, men ställer också nya krav, konstaterade kongressombuden.

– För att vi ska kunna ge produktiviteten ett lyft behöver vi innovationer, initiativ, utvecklad service och nya produkter. Det här är ett så stort steg att det inte lyckas utan arbetstagarna – arbetsplatsens viktigaste kapital, säger FFC:s utvecklingschef Juha Antila som var en av paneldeltagarna vid seminariet om den digitala tidsåldern.

Deltagarna lyfte fram de möjligheter som den nya tekniken ger, men de uttryckte också sin oro över att arbetstillfällen kan försvinna och nya arbetsmiljöproblem kan uppstå.

– Inte är vi rädda för digitaliseringen, men problemet är hur vi ska få vår utkomst om jobben försvinner, sa Antti Salonen från Metallförbundet.

Jaana Tyni från JHL var bekymrad över att det blir vanligare med arbete som belastar hjärnan. Avbrotten i arbetet blir också fler, vilket ytterligare ökar belastningen.

– Forskningen visar att det här leder till ökad utbrändhet och sjukfrånvaro.

Därför borde FFC fästa uppmärksamhet vid problemet, påpekade Jaana Tyni och föreslog att centralorganisationen ska fundera på hur arbetshälsolagstiftningen borde utvecklas för att råda bot på problemen som uppstår när arbetslivet förändras.

Dålig ledning hotar utvecklingen

Många kongressombud påpekade att arbetstagarna idag har för dåliga påverkningsmöjligheter på arbetsplatsen. Juha Jaatinen från Finlands post- och logistikunion PAU påpekade att Finland har ett ledarskapsproblem – när en arbetsplats står inför omvälvningar tar inte ledningen med arbetstagarna i diskussionen om hur man borde utveckla jobben för att kunna hantera förändringarna.

– Det är kortsiktigt med uppsägningar som görs för att effektivera. Digitaliseringen borde ses som en möjlighet att utveckla arbetet och arbetsgemenskapen, sa Arbetshälsoinstitutets generaldirektör Antti Koivula som var inbjuden till seminariet.

Kongressombuden var också bekymrade över att olika tekniska lösningar gör att övervakningen av arbetstagarna ökar. Det behövs spelregler för övervakningen.

Det behövs också spelregler för hur jobbet och fritiden ska kombineras – och hållas i sär – i den digitala tidsåldern.

– Ur det här perspektivet känns en förläning av arbetstiden med sex minuter som skrattretande, konstaterade Marko Koivumäki från PAU.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig