Digidjungeln: Virtuell verklighet gör comeback

På 90-talet var virtuell verklighet det stora framtidslöftet, men sedan blev det tyst. Nu är den tillbaka med stöd av bland annat Facebook.
15.04.2014 05:00
LÖNTAGAREN

Nyligen överraskades vi av att Facebook hade köpt företaget Oculus. Facebook har köpt upp en hel del firmor tidigare, men den här gången handlade det om ett företag som hittills inte har sålt en enda produkt. Däremot har Oculus hållit på med att utveckla en sorts glasögon för virtuell verklighet kallade Oculus Rift. Med hjälp av glasögonen kan du utforska en virtuell värld skapad i datorn.

Virtuell verklighet blev populär på 90-talet då den ofta dök upp i olika tv-program. Men 90-talets virtuella verklighet såg aldrig särskilt verklig ut och teknologin var klumpig, och efter en tid dog intresset ut. Oculus Rift är annorlunda i och med att dagens virtuella världar är betydligt verkligare och produkten inte tar mer plats än en cykelhjälm.

Oculus Rift var ursprungligen främst tänkt för spel, men trots att produkten ännu inte har kommit ut har folk redan hittat på olika kreativa sätt att använda den. Till exempel användes glasögonen nyligen i en konstutställning där man fick pröva på hur det känns att vara i någon annans kropp. I och med att Facebook köpte Oculus utvidgas användningsmöjligheterna ytterligare, men ingen vet egentligen vad den sociala mediejätten tänker göra med sitt nyförvärv.

– Mobilt är dagens plattform, men vi måste förbereda oss för morgondagens plattform, sade Facebooks vd Mark Zuckerberg i ett pressmeddelande i samband med att köpet offentliggjordes.

Zuckerberg har också sagt att man ska fortsätta att stöda Oculus Rift som en spelkontroll. Men i övrigt är det som sagt oklart vad Facebook tänker använda Oculus till.

Fler produkter för virtuell verklighet är på gång. Någon vecka innan det blev klart att Facebook köper Oculus lanserade Sony ett eget par glasögon för virtuell verklighet.

Sonys produkt, som just nu går under namnet Project Morpheus, är tänkt att användas tillsammans med företagets senaste spelkonsol Playstation 4. Till spelkonsolen finns det redan kontroller som reagera på rörelser, vilka lätt kunde integreras med virtuell verklighet. Det här är i dagsläget den största nackdelen med Oculus Rift – det saknas fortfarande vettiga saker att göra i den virtuella verkligheten när man väl är där.

Det verkar som om vi bara ser början på en comeback för virtuell verklighet. Jag skulle inte vara förvånad om vi snart börjar se fler produkter på marknaden. Kanske utvecklar Google sin produkt Glass i en ny riktning. Kanske utvecklar Microsoft ett par glasögon för att spelkonsolen Xbox ska vara konkurrenskraftig med Sonys Playstation. Hur som helst så har möjligheterna nu vidgas för alla som satsar på mjukvara, och förhoppningsvis tar de emot bollen och gör något mera spännande än 90-talets polygongubbar.

Staffan Småros

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig