Det behövs mer än höjd pensionsålder om arbetskarriärerna ska förlängas

Det skapas inte en enda ny arbetsplats och kvaliteten på arbetslivet förbättras inte, om pensionsåldern efter år 2025 höjs utan förhandlingar, betonar FFC. Det är Finlands Näringsliv EK och staten som har krävt att pensionsåldern efter år 2025 ska höjas i takt med att den förväntade livslängden ökar.
04.09.2014 15:37
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Bland annat sysselsättningsläget påverkar längden på arbetskarriärerna.

FFC anser att man inte kan uppnå önskade resultat bara genom att binda den nedre åldersgränsen för pension till den förväntade livslängden. Det är många andra saker som påverkar den faktiska pensioneringsåldern och längden på arbetskarriärerna – till exempel den ekonomiska utvecklingen, sysselsättningsläget, utbildningspolitiken och antalet personer som går i invalidpension.

Genom en pensionsuppgörelse kan man minska på hållbarhetsunderskottet i den offentliga ekonomin, det vill säga obalansen mellan intäkter och utgifter. Arbetsmarknadsparterna har förbundit sig att fram till år 2025 höja den genomsnittliga pensioneringsåldern till 62,4 år. Enligt statens nya beräkningar skulle inte ens det här vara tillräckligt för att minska hållbarhetsunderskottet med en procent, vilket man tidigare bedömde.

Man har nu tagit en paus i pensionsförhandlingarna, och har kommit överens om att fortsätta på måndag.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig