Däcken blir allt större – jobbet blir tyngre

Däckmontörens jobb blir allt tyngre. Den erfarna montören Jouko Muhli berättar att de däck som var störst när han började i branschen för 37 år sedan nu är de minsta.
27.10.2015 08:00
LÖNTAGAREN
– Det går inte att helt undvika lyft när man jobbar som däckmontör, konstaterar Jouko Muhli.

– De största personbilsdäcken väger väl numera ungefär 25–30 kilo. Också de allra minsta bilarna har i dag sexton tums däck, säger Jouko Muhli som jobbar på Vianor i Villmanstrand.

Han påpekar att det är de många upprepningarna som gör arbetet tungt – fyra däck per serie som ofta ska lyftas mellan de många arbetsmomenten och maskinerna.

Hjulet ska tas bort från navet. Man ska lyfta upp det i tvättmaskinen och ner på golvet igen. Sedan följer samma procedur med de olika maskinerna där däcket monteras bort från och på fälgen, där man fyller däcket med luft och där däcket balanseras. Sedan är hjulet klart att monteras på bilen igen. Också i däcklagret blir det många lyft – ibland över axelhöjd.

– Det går inte att undvika lyften, så det är viktigt att lyfta rätt och att ta hand om sin kropp så att den hålls i skick, säger Jouko Muhli.

Han får medhåll av Paavo Salo som är ombudsman för däckbranschen på industrifacket TEAM.

– Det blir ett otroligt antal lyft. Många däckmontörer har vant sig vid dåliga arbetsställningar och verkstäderna är ofta trånga och oändamålsenliga, säger Paavo Salo.

Transportband avlastar

På Vianor i Villmanstrand är situationen bättre än i många andra däckverkstäder, för där flyttade man in i rymliga och ändamålsenliga lokaler 2006. Man har i samarbete med företagshälsovården gått igenom arbetsställningarna och man har en monteringslinje där däcken kan flyttas mellan de olika maskinerna längs ett transportband.

– Linjen är till stor hjälp när lyften mellan arbetsmomenten faller bort, säger Jouko Muhli.

Han konstaterar att arbetet är tyngre på personbilssidan än på den tunga sidan där däck till lastbilar och arbetsmaskiner monteras.

– På den tunga sidan är däcken så stora att man ändå inte kan lyfta dem. Maskinerna är sådana att däcket hela tiden kan hållas stående och man kan rulla däcket mellan arbetsstationerna, säger Jouko.

På personbilssidan är också arbetstakten högre, i synnerhet under högsäsongen.

– Då arbetar vi nonstop. Arbetsdagarna är längre och vi har inga avbrott i arbetet förutom de lagstadgade pauserna, konstaterar Jouko Muhli.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.