Då tjänsterna rör sig fritt måste övervakningen skärpas

22.04.2004 12:42 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Finland har infört en två års övergångsperiod för EU-principen om att arbetskraften får röra sig fritt över gränserna. Däremot blir det fritt fram för tjänster, t.ex. i form av bemanningsföretag och underentreprenörer att röra sig över landsgränserna när EU expanderar i maj. FFC uttrycker oro över att man kommer att kringgå det tillfälliga förbudet mot fritt rörlig arbetskraft via tjänsternas fria rörlighet.

Biträdande chefen Matti Viialainen på FFC säger att risken är uppenbar då bemanningsföretagen och underentreprenörerna ökar. För att hindra dumpning av arbetskraft föreslår FFC att företag som förmedlar utländsk arbetskraft tvingas registrera sig, att ansvaret ligger hos det företag som beställer arbetskraften och att fackförbunden får rätt att väcka talan. FFC föreslog från början att också tjänsternas fria rörlighet skulle begränsas under en övergångsperiod.

Det direktiv som snickras inom Europeiska unionen om tjänsternas fria rörlighet liberaliserar ytterligare utbudet av tjänster över landsgränserna. Direktivet utgår från principen om ursprungsland enligt vilken det företag som erbjuder tjänster följer det landets lagar där det är registrerat. Det här omkullkastar den princip som råder i unionen i dag, enligt vilken man alltid tillämpar de arbetsvillkor som gäller i det land där utländska arbetare utför arbetet, dvs. värdlandet. FFC anser att det nya direktivet ändras, så att den rådande principen står kvar.

Matti Viialainen

- Om EU står fast vid principen om ursprungsland måste villkoret vara att det företag som beställer tjänster ansvarar för att underentreprenören följer de lagar och arbetsvillkor som gäller i värdlandet. För att trygga detta bör arbetsmarknadsorganisationerna beviljas rätten att väcka talan över gränserna, säger Matti Viialainen.

Rätten att väcka talan gör det möjligt för fackförbunden att självständigt väcka talan för en arbetare vars arbetsvillkor är lag- eller avtalsstridiga. Arbetsminister Tarja Filatov har meddelat att hon stöder fackets krav på rätt att väcka talan. Filatov menar att denna rätt vore föregripande och dessutom konkret kunde hjälpa de arbetstagare som exempelvis pga. hotelser inte våga driva sin sak själva i rätten.

Matti Viialainen betonar att FFC:s avsikt ingalunda är att hindra utlänningar från att arbeta lagligt i Finland. Den nya utlänningslagen underlättar förfarandet med arbetstillstånd. Exempelvis av säsongarbetare som arbetar mindre än tre månader krävs inte längre individuellt uppehållstillstånd. Uppehållstillstånden beviljas branschvis och gäller i allmänhet i början ett år.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig