Cirka 180 000 FFC:are har avtal

29.11.2002 13:02 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala

I morse hade över 18 procent, eller cirka 180 000 FFC:are i olika branscher fått nya avtal. Avtalen har nåtts under veckans lopp. T.ex. igår nåddes överenskommelse om Metallarbetarförbundets huvudavtal.

Metalls förhandlingsresultat visar vägen för de förbundsvisa förhandlingarna överlag, för avtalet gäller omkring 120 000 arbetstagare. Metalls förhandlingsresultat sätter m.a.o. fart på förhandlingarna i de övriga branscherna. Förhandlingsresultaten väntas nu droppa in i rask takt under dagens och morgondagens lopp.

Metalls löneuppgörelse skulle ge 25 cent per timme eller 43,65 euro till i månaden år 2003. De lägsta tabellönerna får samma förhöjningar. Lönerna ska enligt uppgörelsen stiga med minst 2,6 procent. Dessutom finns det en jämställdhetspott i avtalet på 0,1 procent under det första året.

Det andra avtalsåret skulle ge 17 cent/timme eller 29,68 euro/månad eller minst 1,8 procent. Ytterligare ges en extra timlönspott på fyra cent som parterna kan komma överens om lokalt.

Förhandlingsresultat hela veckan

Natten mellan fredag nåddes ett förhandlingsresultat för energibranschen. Resultatet gäller cirka 5 000 av Elektrikerfackets medlemmar. En överenskommelse har nåtts även inom data- och informationsteknikbranschen. Avtalet mellan Elbranschernas fackförbund och El- och telebranschens arbetsgivarförbund gäller 3 300 av Elektrikerfackets medlemmar.

Resultat har också bl.a. Statsfacket och KAT nått i sina förhandlingar om den privata socialsektorn, Kemifacket för glaskeramiska industrin, kemiproduktindustrin, kemiska basindustrin samt plast-, olje-, gas- och petrokemiska industrin och Trä- och Specialbranschernas förbund för grön-, trädgårds-, pälsfarmnings och landbygdsnäringarnas branscher. En uppgörelse har nåtts också för förbundets skogsarbetare.

Igår kväll nåddes den första överenskommelsen inom sjöfarten, då Finlands Sjömans-Union och Fraktfartygsföreningen undertecknade en förhandlingsuppgörelse enligt den inkomstpolitiska helhetsuppgörelsen. Arbetsgivaren förbinder sig i avtalet att under avtalsperioden avstå från att använda lönedumpad utländsk arbetskraft på sina fartyg.

Tidtabell

- Meddelande om nya tjänste- och kollektivavtal till riksförlikningsmannen senast den 30.11. klockan 16
- Ett eventuellt inpoavtal undertecknas den 1.12. på kvällen
- FFC:s styrelse sammanträder 1.12. klockan 17