Christer Björkstrand: FFC-nytt i ny skepnad 2002

17.12.2001 18:22 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Den 10.5.1999 kl. 14.30 blev FFC-nytts första ledare skriven. Rubriken var "Grattis till babyn!". Det nya numret är det 26 i "babystadiet". Upplagan steg till 1600 exemplar och har riktat sig till svensktalande förtroendevalda på arbetsplatserna, i fackavdelningarna och till förbundens tvåspråkiga personal.

Nu kommer babyn FFC-nytt att växa och får en upplaga lika stor som "storebror" Löntagaren. Det är betyder att FFC-nytt blir en del av Löntagaren och många fler kommer att kunna följa med oss. En annan förbättring är den att de som tidigare fått FFC-nytt och inte Löntagaren i fortsättningen kommer att få också Löntagaren. Rent tekniskt kommer FFC-nytt att förbättras, den kommer som sagt att vara en del av en erkänt bra produkt, den blir tryckt och den blir också därför lättare att läsa.

Så här i medlet på december går tankarna osökt tillbaks på året som gått. Fackligt sett blev år 2001 ett historiskt år. FFC:s 16 kongress stakade upp en rad olika målsättningar vilka i sin tur kommer att föra det fackliga arbetet framåt, i en för oss löntagare gynnsam riktning. På lagstiftningssidan har vi fått arbetsavtalslagen förnyad. Socialpaketet syddes ihop på trepartbas, och det betyder förbättringar i pensionsfrågorna och arbetslöshetsskyddet. Ur svensk synvinkel har vi också lyckats rätt hyfsat. Informationsmaterialet som vi fått på vårt modersmål har inte på modern tid varit så digert som det varit i år, visserligen till en del beroende av kongressen, men också annars. Vi skall inte glömma "Hör hit!" kampanjen som får en fortsättning genast i början av nästa år.

Trots framgångar i arbetet, så är det bara så, att vi enträget skall fortsätta arbeta. Förutom det normala fackliga utvecklingsarbetet har vi som svenskspråkiga också orsak att sätta på några extra kol. Framförallt gäller det att se till att våra svenskspråkiga unga kommer med i den fackliga verksamheten. Ett centralt tyngdpunktsområde är självklart, det är fråga om yrkesskoleleverna, där har vi orsak att komma till skott och få dem att bli elevmedlemmar och de som är på väg ut i arbetslivet att bli medlemmar i branschfacket. Om du är en person med direktkontakt till arbetskamraterna, kolla upp om de unga arbetskamraterna på din arbetsplats redan hunnit skriva in sig i facket - det är den bästa början på ett projekt för en fortsatt framgångsrik facklig verksamhet!

Kära vänner, Tack för i år och God Jul och Gott Nytt År!

Christer Björkstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig