Central uppgörelse utan luftfartsbranschen

Finland har fått en central inkomstpolitisk uppgörelse, trots att förhandlingarna inom luftfartsbranschen strandade. FFC och de andra centralorganisationerna på arbetsmarknaden undertecknade sysselsättnings- och tillväxtavtalet på fredagskvällen.
25.10.2013 20:51
LÖNTAGAREN
STTK:s ordförande Mikko Mäenpää, FFC:s ordförande Lauri Lyly, EK:s vd Jyri Häkämies och EK:s ordförande Ilpo Kokkila undertecknade avtalet.

– I den nuvarande situationen är det exceptionellt viktigt att avtalet godkänns, då den primära målsättningen är att skapa fler jobb i Finland. Genom det täckande avtalet förbättras situationen för de arbetslösa och staten förverkligar bland annat sina skatteåtgärder som stärker medborgarnas köpkraft. Genom inpon skapar vi också en bra grund för pensionsförhandlingarna, säger FFC:s ordförande Lauri Lyly.

Sysselsättnings- och tillväxtavtalet omfattar mer än 90 procent av löntagarna. Enligt överenskommelsen ska alla löner höjas med 20 euro i månaden fyra månader efter att de nya kollektivavtalen har trätt i kraft. Den andra förhöjningen på 0,4 procent sker ett år senare. Avtalet är treårigt, men det tredje årets löneförhöjningar ska parterna enas om i juni 2015. Om man inte kommer överens kan avtalet sägas upp.

Regeringen har lovat flera åtgärder för att stöda uppgörelsen. Bland annat inflationsjusteras inkomstbeskattningen med 1,5 procent ända upp till 100 000 euro. Situationen för arbetslösa förbättras då de kan börja lyfta arbetslöshetsdagpenning efter fem dagars arbetslöshet i stället för nuvarande sju. De får också rätt att tjäna 300 euro utan att det påverkar dagpenningen.

Löntagar- och arbetsgivarförbunden har sedan slutet av augusti förhandlat om hur det centrala avtalet ska tillämpas i de olika branscherna. Tidsfristen löpte ut klockan 16, men inom flera branscher drog förhandlingarna ut på tiden.

Inom luftfartsbranschen förhandlade parterna på fredagen under riksförlikningsmannens ledning, men de blev till slut tvungna att konstatera att de inte kunde enas inom ramen för den centrala uppgörelsen. Fackförbundet för Kabinpersonal i Finland SLSY och Luftfartsunionen IAU kommer nu att föra förbundsvisa förhandlingar med Finnair. Utanför den centrala uppgörelsen stannade också Byggnadsförbundets avtalsbranscher samt Post- och logistikunionen PAU:s kommunikationsförmedlingsbransch.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig