Byggnadsförbundet avblåste övertidsförbudet

Nyhet Arbetsliv
Avtalsförhandlingar 2007-2008

Bl.a. Servicefacket, TeMe, Pappersförbundet och FS-U förhandlar ännu

Byggnadsförbundet uppnådde förra veckan förhandlingsresultat för alla sina avtalsbranscher förutom golvbeläggningsbranschen. Alla förhandlingsresultat utgår från tvååriga avtal som löper ut den 28.2.2010. Löneförhöjningarna löper under avtalsperioden på cirka 12,2 procent. Förbundets styrelse behandlar förhandlingsresultaten på sitt möte torsdagen den 13 februari.

Alla Byggnadsförbundets övertidsförbud har nu dragits tillbaka. Förhandlingar om nytt kollektivavtal för golvbeläggningsbranschen fortsätter idag måndag.

Servicefacket PAM inleder i morgon tisdag förhandlingar om nytt kollektivavtal för arbetstagarna i hårbranschen. Förhandlingsparten är Suomen Hiusyrittäjät ry, som är medlemsförbund i Företagarna i Finland. Inom hårbranchen arbetar cirka 13 000 barberare och frisörer, av vilka flertalet ändå verkar som privatföretagare. Avtalet för hårbranschen löper ut i slutet av maj.

Dessutom förhandlar PAM om nya kollektivavtal för Makuuni Oy:s personal och Finska Nationalteaterns tekniska personal. Dessa avtal löpte ut i februari. Förhandlingarna med Nationalteatern förs tillsammans med Teater- och Mediearbetarna TeMe. Finlands Teatrar rf, som representerar arbetsgivarsidan, bröt förhandlingarna förra veckan och därför har PAM och TeMe utlyst övertidsförbund, som gäller alla andra arbetstagare på Nationalteatern förutom den konstnärliga personalen. Förhandlingarna återupptas ändå i morgon, tisdag.

Förhandlingarna om nytt kollektivavtal för pappersindustrin har förts sedan början av februari. Pappersförbundet eftersträvar förbättringar i bl.a. anställningsskyddet, förtroendemännens och arbetarskyddsfullmäktiges ställning, bestämmelserna gällande vården av sjukt barn och föräldraledighet och meddelandeförfarandet vid sjukdomsfall. Förbundet har ännu inte preciserat sina lönekrav. Förhandlingarna fortsätter på torsdagen då de stora förhandlingsdelegationerna möts.

Finlands Sjömans-Union FS-U har uppnått förhandlingsresultat för flertalet av sina avtalsbranscher. I slutet av januari fick förbundet förhandlingsresultat gällande personalen på passagerar- och fraktfartyg och småtonnage i utlandstrafiken och sedan dess har resultat uppnåtts också för inrikestrafiken, de kommunala hamnisbrytarna, Rasilas kust- och insjötrafik och Destias färjor. Sjömansunionen förhandlar ännu om nya kollektivavtal för bl.a. rederiaffärsverkets fartyg och sambandsfartyg och Ålands landskapsstyrelses färjor. Dessa avtal löpte ut i februari.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig