Byggarbetare utan handskar och skor

En grupp kvinnor i färggranna, traditionella kläder öser grus på stora fat. Sedan bär de gruset på sina huvuden till en cementblandare. Kvinnorna är byggarbetare i den lilla staden Damauli, mitt emellan Nepals två största städer Katmandu och Pokhara.
18.02.2013 17:20
LÖNTAGAREN
Nyhet Löntagaren
Arbetet vid bygget i Damauli görs för hand.

Ett tjugotal arbetare, hälften män och hälften kvinnor, jobbar med att bygga ett femvåningshus. Alla är medlemmar i byggfacket CUPPEC som hör till marxist-leninisternas fackliga centralorganisation GEFONT. Kvinnorna som bär grus är klädda i kjol och på fötterna har de sandaler. Händerna är bara.

– Jag vet att arbetet är smutsigt och att vi borde ha handskar och stövlar, säger Ekmaya Thapa som är 40 år men ser betydligt äldre ut.

Fackets representanter har talat om för henne varför arbetarna behöver skyddsutrustning, men hon kan inte – eller vill inte – säga varför hon inte följer uppmaningen. Det finns två tänkbara förklaringar. En del av arbetarna har inte råd med utrustningen, andra tror inte på fackets varningar.

De flesta männen som gjuter husgrunden har stövlar, men inte heller de har handskar.

– Jag tycker att vi borde få skyddsutrustning av arbetsgivarna. Vi kan inte offra våra liv för dem, säger Assh Bahadur Ale, en av männen.

Fackets yrkeskompetenskort ger högre lön

Arbetstiden är nio till fem, sex dagar i veckan. 33-årige Assh Bahadur Ale berättar att han tjänar drygt 600 rupee (5,30 euro) per dag. Att lönen är rätt hög beror på att han har fått ett yrkeskompetenskort av fackförbundet där hans kompetenskategori är halvprofessionell. Liksom de andra på bygget är han säsongsarbetare från det närliggande området. Under monsunperioden, då man inte kan bygga, försörjer han sin fru och sina tre barn som jordbrukare.

Ekmaya Thapa tjänar bara 350 rupee (3,10 euro) per dag, vilket beror på att hon hör till kategorin ickeprofessionell. Enligt arbetarna tjänar män och kvinnor lika mycket om de har samma yrkeskompetens. Ekmaya Thapas man jobbar också som byggarbetare så pengarna räcker till mat och utbildning för familjens tre barn. Men Ekmaya Thapa berättar att hon har bett facket arbeta för högre löner.

– Jag är medlem och har yrkeskompetenskortet, men jag har aldrig fått veta vad facket gör för mig. Det är inte svårt att få ett jobb under byggsäsongen, men det är svårt att försörja sig på jobbet, säger hon.

Jonny Smeds

Läs mer om SASK:s talkoresa till Nepal i Donarbloggen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk