Årets donare: De egna erfarenheterna är viktiga i medlemsrekrytering

Det är viktigt att berätta om fördelarna med att höra i facket utgående från sina egna erfarenheter, anser Niko Pitkänen som tilldelades FFC:s donarstipendium i år.
03.11.2014 07:57
LÖNTAGAREN
Nyhet Facket Facket
Niko Pitkänen (t.h.) fick ta emot Donarstipendiet på 1000 euro av FFC:s ungdomssekreterare Tatu Tuomela.

28-åriga Niko Pitkänen jobbar som elektriker på krutfabriken Nammo Vihtavuori i Laukas och han har fått unga att gå med i facket genom att berätta för dem vilken hjälp han själv har fått av Elektrikerförbundet.

– Samtidigt lönar det sig att berätta att man kan delta i fackavdelningens verksamhet på många olika sätt och också mer avslappnat, påpekar Niko Pitkänen som är informations- och ungdomssekreterare i fackavdelningen Jyväskylän Sähköalantyöntekijät.

Varje år besöker han yrkesskolor i regionen för att berätta om vad fackföreningsrörelsens gör.

– Studerande inom elbranschen är speciellt intresserade av frågor som gäller det vardagliga jobbet, bland annat kilometerersättningar. Många har också frågor om lön.

Äänekoskibon Niko Pitkänen studerar vid sidan av jobbet till elmontör vid Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskus. Han har också varit ordförande för elevrådet.

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC beviljar varje år Donarstipendiet till en ung person som lyfter den egna branschens anseende och verkar aktivt som till exempel förtroendevald inom facket eller inom en studerandeorganisation. Stipendiet på 1000 euro delades ut vid FFC-ungas seminarium vid Kiljavainstitutet i Nurmijärvi i lördags.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig