Arbetstidsbanker sällsynta på FFC-fältet

31.05.2012 10:00 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
.

De påstås att finländarna har de mest flexibla arbetstiderna i Europa, men flexibel arbetstid eller arbetstidsbanker är inte så vanliga på FFC-fältet. Endast på 16 procent av arbetsplatserna där de anställda hör till FFC används ett system med arbetstidsbank och 15 procent av arbetsplatserna har flexibel arbetstid.

Det här framgår av FFC:s arbetslivsbarometer, där 1 207 arbetstagare som hör till något FFC-förbund intervjuades i februari–mars 2012.

– FFC-förbundens medlemmar har betydligt sämre möjligheter att påverka sin arbetstid än vad personer med tjänstemannayrken har. Den mycket omtalade flexiblaste arbetstiden i Europa fungerar huvudsakligen på produktionens och arbetsgivarnas villkor. Till exempel utförs mer skift- och nattarbete i Finland än i något annat EU-land och det är starkt koncentrerat till FFC-branscher. Två femtedelar (39 %) av FFC:arna utför skiftarbete, säger FFC:s utvecklingschef Juha Antila.

Flexibilitet som motsvarar arbetstagarnas behov ökar arbetstillfredsställelsen

– Om arbetstiden flexar också efter arbetstagarnas behov, upplevs arbetet mer meningsfullt. Det hjälper också arbetstagarna att bättre orka med sitt arbete och fortsätta längre i arbetslivet. Därför borde exempelvis systemet med arbetstidsbanker utvecklas så att det ökar arbetstagarnas möjligheter att påverka sina arbetstider, framhåller Antila.

Arbetstidsflexibilitet som motsvarar arbetstagarnas behov ökar klart arbetstillfredsställelsen. FFC:are som kan utnyttja arbetstidsbanker och flexibel arbetstid är märkbart nöjdare med sitt arbetstidssystem än de som har fast arbetstid. Ungefär hälften av dem som har möjlighet till arbetstidsbanker och flexibel arbetstid är synnerligen nöjda med systemet. En dryg fjärdedel av FFC:arna (28 %) är synnerligen nöjda med sin fasta arbetstid.

Nästan var fjärde (23 %) FFC:are vill arbeta mer om lönen är beroende av antalet arbetstimmar. Framför allt vill deltidsanställda jobba mer (43 %). Om alternativen är högre lön eller mer fritid skulle en knapp majoritet (54 %) välja högre lön.

– Enkäten visar klart att de FFC:are som har lite arbete och låga inkomster vill ha mer arbete och högre lön. De som har låga inkomster har ingen genuin möjlighet att välja mellan mer ledighet eller pengar, utan de måste välja mer pengar om det går att få, säger Antila.

Mer information: utvecklingschef Juha Antila, tfn 050 575 1790

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig