Arbetstagarna vädjade till riksdagen om godkännande av samarbetslagen

21.11.2006 10:40 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

FFC-anslutna medlemmar i företag med 20-29 anställda vädjade på torsdagen till riksdagsgrupperna om att riksdagen måtte godkänna reformen av samarbetslagen i den form den har förelagts riksdagen.

Arbetstagarna konstaterar i sin appell att den förnyade lagen, om den förverkligas, skulle öka informationsgången på arbetsplatserna. För arbetsmotivationen, och därmed också produktivitetens skull är det viktigt att arbetstagarna vet vad som är på gång i deras företag. Enligt den nya lagen skulle arbetarna ha tillgång till bättre och mer föregripande information bl.a. om företagets personalplaner.

Den delegation som besökte riksdagen för att överlämna appellen konstaterade att den trepartsberedda lagreformen inte skulle höja tröskeln att anställa nya människor i företagen, men däremot nog förbättra samverkan och därmed också de anställdas lojalitet gentemot sitt arbete.

Delegationens medlemmar trodde inte att en allt bättre samverkan i företagen skulle vara till skada för vare sig arbetsgivaren eller arbetstagarna. Den nya lagen skulle heller inte öka byråkratin i företagen, eftersom lagförslaget tar hänsyn till de små företagens mer begränsade resurser i och med att dessa åläggs lindrigare förpliktelser.

Enligt arbetstagarna är det avgivna lagförslaget en balanserad helhet enligt alla dem som har varit med i lagberedningen och riksdagen borde därför godkänna den nya samarbetslagen i den form den har i förslaget. Lagen ger en god grund för att utveckla arbetslivet och för ett verkligt samarbete på arbetsplatserna.

Ytterligare information: FFC:s organisationschef Reijo Paananen, tel. 040 7584 322

Appel till riksdagsgrupperna

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk